Flink meer abonnees Netflix, beste eerste kwartaal sinds 2020
De sterke cijfers van Netflix zijn onder meer te danken aan het beleid om het delen van accounts aan banden te leggen. Het Amerikaanse bedrijf schatte eerder dat meer dan 100 miljoen mensen een account gebruikten waarvoor ze niet betaalden.
Maar Netflix zet de laatste tijd ook flink in op het verbeteren van zijn assortiment aan films en series. Volgens kenners leverde Netflix dit jaar tot nu toe elke paar weken een nieuwe hit af. Dan gaat het om titels als Fool Me Once, Griselda, The Gentlemen, 3 Body Problem en de realityshow Love is Blind.
Beleggers en analisten letten bij Netflix elk kwartaal scherp op het aantal abonnees dat erbij is gekomen. Maar Netflix zelf wil liever dat de markten kijken naar meer traditionele bedrijfscijfers zoals de omzet en de winst. Die vielen de voorbije periode met ruim 9 miljard en dik 2 miljard dollar ook fors uit. De onderneming heeft echter besloten vanaf het eerste kwartaal van volgend jaar te stoppen met het telkens melden van het aantal nieuwe abonnees.
Dat laatste valt niet goed op Wall Street. In de zogeheten nabeurshandel in New York ging het aandeel Netflix donderdag flink omlaag. Waarschijnlijk wil Netflix zo voorkomen dat beleggers het bedrijf straks de rug toekeren als de groei weer wat afzwakt, iets dat vroeg of laat toch zal gebeuren. Netflix waarschuwt zelf ook al dat er in het tweede kwartaal van dit jaar naar verwachting wat minder abonnees bijkomen. Dat zou een gevolg zijn van seizoensinvloeden.
Om verder te kunnen blijven groeien, heeft Netflix in sommige landen inmiddels een goedkopere versie van zijn app geïntroduceerd waarbij je tussen het kijken door ook reclames te zien krijgt. Het bedrijf is daarnaast begonnen met investeren in live-uitzendingen, met comedyspecials, worstelen en binnenkort een bokswedstrijd.