© BFM

Schippers moesten noodgedwongen aanmeren bij sluis: “Eén dag niet varen kost 1.800 euro per schip”

De staking dinsdag had grote financiële gevolgen voor de schippers. Omdat de sluizen geblokkeerd waren, moesten ze er noodgedwongen aanmeren. “En dat kost ons veel geld. Eén dag niet varen, kost ongeveer 1.800 euro per schip.”

tdk

Om 6u dinsdagochtend ging de sluis van Wijnegem onherroepelijk dicht. Schepen die onderweg waren naar de Antwerpse haven of Luik mochten niet meer verder varen en moesten vlak bij de sluis aanmeren.

Tijdstip vervroegd

“Ik wist dat er een vakbondsactie was gepland, maar ik dacht dat die pas om 22u zou beginnen. Blijkbaar hebben ze het tijdstip vervroegd”, zuchtte de Nederlandse schipper Leendert Schuller. “Er zit maar één ding op: wachten tot de sluis weer opent. Terugdraaien is geen optie. Normaal gezien moet ik donderdag mijn lading van 2.700 ton marmersplit leveren in Luik. Dat wordt onmogelijk.”

“Ik begrijp dat de sluiswachters actievoeren. Het gaat uiteindelijk om hun ambtenarenstatuut dat men wil hervormen. Maar daarmee gijzelen ze wel ons als schipper en brengen ze ook heel wat bedrijven mee in de problemen. Want bedrijven verwachten hun bestelling op tijd, natuurlijk.”

Ook financieel betekende het een flinke streep door de rekening. “Per dag dat ik niet vaar, verlies ik ongeveer 1.800 euro. Dus ik hoop echt dat er snel een akkoord is met de overheid. Als ze tot eind deze week gaan staken en ze laten niemand door, kost mij dat bijna 10.000 euro. Bovendien komt mijn planning door zo’n actie ook in de problemen.”

Ook andere schippers zaten door de vakbondsactie met de handen in het haar. “Wij hebben drie schepen die door de acties vaststaan. Het gaat om het transport van vijfhonderd containers. Dat kost ons handenvol geld”, foeterde een Belgische schipper. “Twee weken geleden was er al een staking en nu opnieuw. En waarom moeten wij als schipper altijd het slachtoffer zijn? Waarom leggen ze de Antwerpse Ring geen halve dag plat? Dan zal hun actie overigens veel meer impact hebben.”

Dan maar herstellingen doen

Ook deze schipper wist dat de sluizen dinsdag zouden gesloten worden. “Maar er was aangekondigd om dat pas dinsdagavond te doen. Dus heb ik maandagavond nog aangemeerd om te slapen en ben ik dinsdag opgestaan in de veronderstelling dat er nog geen problemen zouden zijn. Fout gedacht, dus. Ik was maandag beter in één ruk doorgevaren. Dan zat mijn vracht nu wel al in de Antwerpse haven en had de klant alles op tijd gehad.”

De meeste schippers die dinsdag strandden in Wijnegem, maakten van de gelegenheid gebruik om enkele kleine herstellingen aan hun schip uit te voeren. “Dat is dan het enige positieve aan zo’n vakbondsactie: dat je dingen kan doen waar je anders niet of nauwelijks tijd voor hebt.”

© BFM

© RR

MEER OVER Haven Antwerpen-Brugge