Direct naar artikelinhoud
Privacywetgeving

Een overzichtelijke mailbox dankzij nieuwe Europese privacywetgeving? Vergeet het

Een overzichtelijke mailbox dankzij nieuwe Europese privacywetgeving? Vergeet het

Kunt u de stortvloed aan e-mails waarin bedrijven en organisaties zich aan uw voeten werpen om te vragen of ze u nog nieuws of promoties mogen sturen nog aan? Zij mogen u dankzij de nieuwe Europese privacywet (GDPR) vanaf morgen enkel nog contacteren indien ze daar een goede reden voor hebben. Zoals uw toestemming bijvoorbeeld. 

Laten we meteen een illusie doorprikken. Wie gehoopt had om vanaf morgen een overzichtelijke mailbox te creëren door alle mails over de nieuwe Europese privacywet (AVG of GDPR) te negeren, moeten we teleurstellen. U zult ook morgen (vrijdag 25 mei) nog steeds nieuwsbrieven, promoties en andere aankondigingen in uw elektronische én fysieke postbus vinden.

Hoezo? Bepaalt de GDPR dan niet dat ik bedrijven en organisaties mijn toestemming moet geven vooraleer ze mij in de toekomst mogen mailen? Het antwoord is ja, maar...

Wie hoopte om een overzichtelijke mailbox te creëren door alle mails over de nieuwe Europese privacywet te negeren, moeten we teleurstellen

Indien u die toestemming al gegeven hebt bij het inschrijven voor een nieuwsbrieven of promotie-informatie, moeten bedrijven die niet opnieuw vragen. Zo zult u van de tv-zenders Vier, Vijf of Vitaya geen vraag krijgen of zij u nog nieuwsbrieven mogen sturen. "Wij sturen wel een e-mail waarin we uitleggen dat onze privacyvoorwaarden werden aangepast", zegt Barbara Salomon van SBS.

Even klikken

Dat neemt niet weg dat u dezer dagen overspoeld wordt met e-mails die om uw aandacht schreeuwen. 

Een bloemlezing. Autodelen.net hoopt ons te overtuigen door op de kleine moeite van een klik te duiden in het onderwerp van de e-mail: "Even klikken en blijf op de hoogte van autodelen en gedeelde mobiliteit." Bpost speelt op ons verantwoordelijkheidsgevoel: "Het is belangrijk dat je deze mail opent". De marketingblog Think with Google vraagt dan weer of we nog steeds geïnteresseerd zijn in de e-mails die het ons stuurt.

Hoe droog, dwingend of creatief het onderwerp in de e-mail ook klinkt, verzuipen in de overvloed doen GDPR-mails sowieso. "Wij verwachten dat we ongeveer de helft van onze database niet meer op de hoogte zullen kunnen houden van nieuwe voorstellingen", zegt Inge Jooris van de KVS in Brussel. 

'Het is belangrijk dat je deze mail opent'
De GDPR-mail van Bpost

Ook bij autoverdeler D'Ieteren en warenhuisketen Carrefour verwachten ze niet dat iedereen zal reageren op de GDPR-mails die ze de voorbije weken hebben uitgestuurd. Maar dat maakt de bedrijven niet meteen ongerust. "Bij D'Ieteren hebben we nooit de gewoonte gehad om mensen lastig te vallen", zegt Jean-Marc Ponteville. "We zien nu al dat mensen zich spontaan op onze websites aanmelden om informatie over onze merken te blijven ontvangen."

"Wij hebben altijd een strikt privacybeleid gehad. Wij moesten enkel nog toestemming vragen voor gepersonaliseerde reclame", zegt Baptiste van Outrive van Carrefour. De supermarktketen zet zwaar in op gepersonaliseerde promoties op basis van aankoopdata van de klantenkaart. Die promo's kunnen zowel via e-mail, via schermen in de winkel of op het kassaticket aan mensen getoond worden. "Klanten die hun toestemming niet willen geven, zullen minder gepersonaliseerde promo's krijgen." 

'Klanten die hun toestemming niet willen geven, zullen minder gepersonaliseerde promo's krijgen'
Baptiste van OutriveCarrefour

Slimme opt-out

Of u morgen e-mails blijft ontvangen, hangt ook af van hoe de vraag in die GDPR-mails geformuleerd wordt. Indien u letterlijk gevraagd wordt of u nog updates wilt ontvangen en u hebt die e-mails genegeerd, dan zou u in de toekomst geen berichten meer mogen ontvangen. 

Maar er zijn ook bedrijven die het slimmer aanpakken, zoals de VRT. "Wij sturen morgen een e-mail uit naar iedereen die ooit een account heeft gemaakt op de een website van de VRT. Je zult in die e-mail kunnen doorklikken naar je profiel, daar kan je aangeven welke communicatie je nog wil ontvangen", zegt woordvoerder Hans Van Goethem. 

Of u morgen e-mails blijft ontvangen, hangt ook af van hoe de vraag in die GDPR-mails geformuleerd wordt

"Op die manier geeft de VRT verschillende opties. Dat is ook een strategie die wij aan onze klanten meegeven. Vraag niet enkel om toestemming. Maar formuleer je e-mail zo dat het eigenlijk om een slimme opt-out strategie gaat. Enkel als je klanten of gebruikers dan expliciet laten weten dat ze je informatie niet meer willen krijgen of hun profiel als dusdanig instellen, moet je hen uit e-maillijsten verwijderen. Zo ben je in orde met het proportionaliteitsprincipe van de GDPR", zegt Magali Feys van advocatenkantoor AContrario.

Technisch niet klaar

Indien u vanaf morgen nog steeds e-mails ontvangt die u liever niet meer wilt, kunt u zich best nog eens proberen uitschrijven. Normaal zou er een duidelijke knop moeten zijn om om dat te doen. "Maar omdat veel bedrijven daar technisch nog niet klaar voor zijn, zou het kunnen dat je in de privacyvoorwaarden naar het e-mailadres moet zoeken waar je naar kunt mailen om je uit te schrijven. Dat zou eenvoudig te vinden moeten zijn", zegt Feys.

Indien dat niets uithaalt, kunt u altijd een klacht indienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit.