Verrassing in Berlijn: Gouden Beer voor film over grenzeloze lichamen

thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null

‘Touch me not’, de film van de Roemeense regisseuse Adina Pintilie over seksualiteit en fysieke intimiteit, heeft zaterdag de Gouden Beer gewonnen op het Filmfestival van Berlijn. Pintilie was zeker niet de enige in de zaal die compleet verrast was. ‘Dit had ik echt niet verwacht, maar het is zo belangrijk. Ik nodig de kijker uit om met deze film in dialoog te gaan’, zei ze op het podium.

Jeroen Struys

Een man met een zware handicap die trots is op zijn piemel. Een vrouw van middelbare leeftijd die niet kan tegen aanrakingen. Een sm-club waarin lust met luster wordt verward. ‘Touch me not’ is een film die de grenzen opzoekt van lichamen en seks, maar ook van de gevoeligheden van de kijker. Het was zeker niet de meest geliefde film op het festival en er hing nauwelijks buzz rond. Maar de jury onder leiding van Tom Tykwer (‘Lola rennt’) koos voor deze film om er zijn Gouden Beer aan uit te reiken.

De Roemeense regisseuse Adina Pintilie was zeker niet de enige in de zaal die compleet verrast was. Ze riep haar hele cast en crew mee op het podium, gepast voor een film die een lans breekt voor een inclusieve samenleving waarin elk lichaam meetelt. ‘Dit had ik echt niet verwacht, maar het is zo belangrijk. Ik nodig de kijker uit om met deze film in dialoog te gaan.’

Eerder won diezelfde film al de prijs voor beste debuut. Tykwers jury was er tuk op, zoveel is duidelijk.

Nog een dappere winnaar is ‘Twarz’ (in zijn Engelse titel: ‘Mug’) waarmee de Poolse regisseuse Malgorzata Szumowska een frontale aanval lanceert op het religieuze reveil in haar land. De film gaat over een jonge man die na een zwaar ongeval op een bouwwerf een gezichtstransplantatie ondergaat. Maar ondertussen steekt de film de draak met de achterlijke boerenfamilie. De film werkt als komedie uitstekend, maar het lachen lijkt soms wel erg hard op uitlachen.

De prijs zou wel eens stof kunnen doen opwaaien in Polen, waar de film in april al uitkomt. De kans bestaat dat de conservatieve regering er veel minder mee zal kunnen lachen.

‘Ik had nooit kunnen denken dat ik zou gaan werken als hond en weer naar huis keren met een beer’

Wes Anderson won de prijs voor beste regisseur met zijn animatiefilm ‘Isle of dogs’, over honden die verbannen worden naar een eiland. Acteur Bill Murray, die de stem heeft ingesproken van een van de honden, kwam de prijs in Andersons plaats ophalen. ‘Ik had nooit kunnen denken dat ik zou gaan werken als hond en weer naar huis keren met een beer’, grapte Murray op het podium. ‘Ich bin ein berliner Hund.’

Voor ons behoorde ‘In den gängen’ tot het beste van wat de Berlinale te bieden had, maar de jury liet de film links liggen. Er waren wel twee prijzen voor de mooie Paraguayaanse film ‘Las herederas’, met een prijs voor actrice Ane Brun en de Afred Bauerprijs, een bekroning voor ‘het openen van nieuwe perspectieven’.

Dat laatste lijkt het belangrijkste criterium te zijn geweest voor de jury, die overigens zijn twee belangrijkste prijzen uitdeelde aan films van vrouwelijke regisseurs.

De prijzen

Gouden Beer

‘Touch me not’ van Adina Pintilie (Roemenië)

Prijs van de jury

‘Twarz’ (‘Mug’) van Malgorzata Szumowska (Polen)

Alfred Bauerprijs

‘Las herederas’ van Marcelo Martinessi (Paraguay)

Beste regisseur

Wes Anderson, ‘Isle of dogs’ (VS)

Beste actrice

Ana Brun, ‘Las herederas’ (Paraguay)

Beste acteur

Anthony Bajon, ‘La prière’ (Frankrijk)

Beste script

Alonso Ruizpalacios, ‘Museo’ (Mexico)

Uitzonderlijke artistieke prestatie

‘Dovlatov’ van Aleksei German (Rusland)

Beste debuut

‘Touch me not’ van Adina Pintilie (Roemenië)