Twee maanden bruin water uit de kraan in Mortselse buurt: eindelijk oplossing in de maak?

Eventjes troebel, bruin water uit de kraan krijgen kan altijd wel eens gebeuren. Het is ook niet zo erg, zolang u niet juist kleren waste of een douche nam. Maar Laure-Anne De Deken uit de Boechoutselei in Mortsel meldt ons dat zij en haar buren er al twee maanden mee zitten. Water-link zegt dat het na een nieuwe ingreep opgelost zou moeten zijn, maar blijkbaar moet de leiding ter plaatse nog altijd continu gespoeld worden.

Dirk Hendrikx

“Al sinds half december zitten we met bruin water uit al onze kranen”, zegt Laure-Anne De Deken, zorgkundige van beroep, die met haar moeder en haar zus in de Boechoutselei woont. “En dat geraakte maar niet opgelost. Elke keer opnieuw komt Water-link de leiding spoelen, dagen na mekaar, maar zodra ze daarmee ophouden, kleurt het water binnen het uur opnieuw bruinig. Ook de andere bewoners in de buurt worden er radeloos van. Soms zitten we met water met zand, soms met geel water als we een bad willen nemen. Ervan drinken of mee koken durven we niet. Water-Link geeft tegenstrijdige informatie over de staaltjes die ze onderzoeken. De ene keer is het drinkbaar, de andere keer niet. Nu zeulen we heel de tijd met van die grote flessen water.”

© rr

Een buurman die liever anoniem blijft, bevestigt het verhaal, al is bij hen iets minder. “Soms verkleurt het water wat. Dan spoelen ze de leiding nog eens en gaat het weer beter. Gisteren hebben ze hier heel de dag gewerkt. Ik weet niet wat ze gedaan hebben. Nu is het afwachten.” Volgens de buurman wonen ze aan het eind van een leiding. “Dan heb je minder afnames en minder doorstroming. Als er dan een probleem is met bezinksel of roest, of een lek of een barst of zo, dan wordt dat niet verdund of verdeeld over een groot aantal huizen, maar komt het allemaal hier samen.”

Informatie op website

De buurman klaagt er nog over dat ze maandag plots zonder water zaten en dat niemand hen had geïnformeerd. “Toen we belden zei iemand dat ze aan het spoelen waren en dat we best een tijd geen water gebruikten. Even later stelden we vast dat ze hier in de straat ook met ingrijpender werken aan de waterleiding bezig waren, maar daar wist die dame van de infodienst niks over. Dan was het vroeger nog beter, met die kaartjes die je in de bus kreeg. Je zou verwachten dat de communicatie vandaag beter loopt met al die digitale middelen.”

Wat de buurman blijkbaar niet weet, en hij is niet de enige, is dat watermaatschappijen zoals Water-link (in en rond Antwerpen) en Pidpa (rest van de provincie) op hun website normaal dag na dag aangeven waar er gewerkt wordt. Bij Water-link gebeurt dat sinds een jaar met een kaart (op www.waterstoring.be) waarop de punten staan aangegeven. Klikt u daarop, dan krijgt u gedetailleerde informatie. Het ziet er goed uit. Alleen staan de werken aan de Boechoutselei er niet op vermeld, terwijl er andere, al maanden afgerond, wel nog opstaan.

© rr

Woordvoerster Chris Janssens van Water-link zegt dat de klachten in de Boechoutselei begonnen toen een deel van Boechout is overgeschakeld van Water-link naar Pidpa (na een onderlinge overeenkomst, waardoor nu heel Boechout bij Pidpa zit). “We hebben dan de standaardprocedure uitgevoerd: met spoelen en staalnames en onderzoek in het labo. Als het in orde was, werd de spoeling weggenomen en het leidingwater weer als drinkbaar vrijgegeven. Maar bij deze mevrouw begon het telkens opnieuw. Daarom hebben we maandag een nieuwe ingreep gedaan en de stroomrichting veranderd. De eerste resultaten lijken positief. De verklaring is dat het om een oude gietijzeren leiding gaat, die ijzerdeeltjes afgeeft. We hebben nu de procedure opgestart om heel de leiding te vervangen. Dat zou in de loop van het jaar moeten gebeuren.”

Laure-Anne De Deken is verrast: “Ik zie toch dat ze vandaag weer aan het spoelen zijn. Op twéé plaatsen zelfs. Zowel bij ons voor de deur als wat verderop, bijna aan de hoek van de Kaphaanlei. Dan is het toch nog niet opgelost? Je kunt die spoelinstallaties goed zien. Ze steken een meter of zo boven de straat uit. Ze zijn aangesloten op de leiding via de waterdeksels in de straat en hebben een aparte afvoer naar de riolering toe. Al dat spoelwater dat zo wegloopt, dagen en weken aan een stuk, dat moet nogal een verspilling zijn.”

Dat de leiding helemaal vervangen zou worden, daar weten de buurtbewoners niks van. “Nee, het is het eerste dat ik ervan hoor. Ze hadden wel iets gezegd over een ‘heel kostelijke oplossing’ waar ze mee bezig waren.”

Roest

Problemen met bruin of troebel water duiken geregeld op overal in Vlaanderen. Drinkwater kan van nature bezinksel bevatten bestaande uit ijzer- en mangaanverbindingen. Stalen of gietijzeren leidingen kunnen roest afgeven. Als de snelheid van de doorstroming verandert, kan het bezinksel opwervelen. Bijvoorbeeld wanneer bij warm weer heel de buurt begint te sproeien. Het water kleurt dan roodbruin. Dit komt het vaakst voor aan het einde van het leidingennet, waar het water het traagst stroomt. Het kan ook voorvallen bij werken aan de waterleiding als de stroomrichting even wordt omgekeerd. Bij herhaalde of aanhoudende klachten komt de watermaatschappij spoelen.

Ook in je eigen woning kan er roestafzetting zijn in ijzeren of stalen leidingen. Als u een tijdje bent weggeweest, kan het eerste water uit de kraan roodbruin zien. Even laten lopen en het probleem is opgelost. Het roodbruine water is niet ongezond, maar het oogt niet erg smakelijk en het kan vlekken geven op wasgoed, waardoor een nieuwe wasbeurt nodig is. Dat doe je best nog voor het weer droog is. Naar het schijnt helpt het ook om vitamine C toe te voegen, hoe vreemd dat ook klinkt.