Drones repareren gaten in het wegdek
Drones gaan in de nabije toekomst gaten in het wegdek repareren. De apparaten zijn nu al in staat om automatisch schade aan de weg te detecteren met behulp van camera's en het probleem op te lossen met een soort 3D-printer.
'Signaleren en volsmeren', dat is vrij vertaald de naam van het project van de Universiteit van Leeds, waarbij gaten in de weg in een vroegtijdig stadium automatisch worden aangepakt door slimme drones. Deze kunnen autonoom functioneren en hoeven dus niet op afstand worden bestuurd.
De aanpak van de drones is fundamenteel anders dan bij conventionele wegenbouw. Tot dusverre komen de bevoegde autoriteiten alleen opdagen wanneer de kuilen een probleem vormen. In de koudere helft van het jaar wordt daarbij vaak koud asfalt gebruikt, dat vaak schadelijke stoffen bevat. Drones kunnen deze zwarte smurrie in de nabije toekomst overbodig maken.
"Ze zien nu al de kleinste gaten in het wegdek en vullen ze op voordat ze een echt probleem worden", vertelt Raul Fuentes van de Universiteit van Leeds. De vliegende robots zijn volgens hem goedkoper en verstoren de verkeersstroom niet of nauwelijks. "Er zijn al succesvolle proefvluchten gemaakt, maar de drones zelf hebben nog niet het productiestadium bereikt", aldus Fuentes. De apparaten van de Universiteit van Leeds gaan ook kapotte straatlantaarns in kaart brengen en pijpleidingen controleren.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
-
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
De Amerikaanse fabrikant van elektrische wagens Tesla is van plan om af te stappen van de lopende assemblageband, die na de introductie door Henry Ford zowat honderd jaar geleden de norm geworden is voor de autoproductie. Tesla wil een andere aanpak, waarbij onderdelen van een auto gelijktijdig in specifieke ruimtes gebouwd worden, om uiteindelijk samengevoegd te worden. Dat bericht het financiële persagentschap ‘Bloomberg’ donderdag. Tesla zelf spreekt van een “revolutionair” nieuw systeem. -
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
Er komen meer en meer controles op het gebruik van de gsm in de auto. Maar welke boetes riskeer je? Wat valt er allemaal onder handsfree bellen? En wat is het verschil met je autoradio bedienen? Independer.be zoekt het uit. -
-
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
Zwart, wit of grijs: het klinkt misschien wat eentonig, maar als je auto deze kleur heeft dan kun je rekenen op de nodige waardevastheid als je hem ooit wil verkopen. Daarnaast zijn er nog een paar andere elementen die de restwaarde van een voertuig bepalen. Independer.be maakt je wegwijs. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
13 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDaniel Bamps
Daniel Bamps
emiel wouters
Lisette Theunis
Serge Godfroid