Curator Van Hool: “Geen ultimatum ontvangen van Nederlandse groep VDL”

Curator Jeroen Pinoy© BELGA

De curator van busbouwer Van Hool heeft naar eigen zeggen geen ultimatum ontvangen van de Nederlandse groep VDL. Dat bedrijf dreigde woensdag in de media nochtans de stekker uit de mogelijke overname van Van Hool te trekken, als het niet dezelfde dag duidelijkheid kreeg.

jvh
Bron: Radio 1, VRT NWS

Na het faillissement van Van Hool maandag leek het alsof alleen de Nederlands-Duitse tandem VDL-Schmitz Cargobull in de running was om een doorstart te maken met Van Hool. Er doken echter alsnog andere kandidaten op, en de vakbonden vroeg de curatoren om alle biedingen ernstig te vergelijken “met oog op het behoud van zo veel mogelijk tewerkstelling”. Zakenman Guido Dumarey beloofde bijvoorbeeld op lange termijn meer jobs te behouden.

Vicevoorzitter Rolf-Jan Zweep van VDL zette woensdag echter druk op de curatoren. “Als er vanavond geen besluit wordt genomen of geen besluit in ons voordeel, dan eindigt het voor ons”, klonk het. “Ons bod is zeer zorgvuldig en solide tot stand gekomen. Als men het op een biedoorlog wil laten uitdraaien, moet men andere partijen zoeken.” Opvallend: curator Jeroen Pinoy liet bij Radio 1 noteren dat hij nooit zo’n ultimatum had ontvangen van VDL.

“Minimaal zes weken kwijt bij nieuw biedproces”

Uiteindelijk beslisten de curatoren woensdagavond om 22 uur dat ze de andere biedingen “na bespreking met de verschillende betrokkenen uiteindelijk niet hebben weerhouden”. Volgens de curatoren bestond namelijk het risico dat te veel waarde van het bedrijf zou verdwijnen, als de doorstart nog op zich zou laten wachten. “Als het biedproces opnieuw moest worden opengesteld, zouden we minimaal zes weken kwijt zijn”, zei curator Jeroen Pinoy bij VRT NWS. “Dan zou zowel de productie als de distributie volledig stilvallen. Dat zou waarde vernietigen en negatieve gevolgen hebben voor de tewerkstelling. Klanten zouden niet blijven wachten. Het orderboek dreigde in snel tempo leeg te lopen.”

Bovendien vreesde Pinoy ook een leegloop bij de werknemers. “Zeker voor de gespecialiseerde producten die Van Hool maakt – tankwagens, dubbeldekbussen – zijn gespecialiseerde werknemers nodig. Dat zijn mensen in knelpuntberoepen, zoals lassers. Als je die mensen maanden in onzekerheid laat, zullen zij een andere job zoeken en vinden. Dan wordt een doorstart steeds onwaarschijnlijker. En dan bestaat het risico dat investeerders die vandaag nog geïnteresseerd zijn alsnog afhaken.”

De curatoren zeggen er dan ook van overtuigd te zijn dat de overname door VDL en Schmitz Cargobull de beste oplossing is voor de tewerkstelling. “Schmitz Cargobull wil blijven produceren in Lier, en wil daar zelfs een nieuwe productiesite bouwen. En ook VDL is van plan om in Lier tewerkstelling te behouden.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen