“Facebook betaalt jongeren 20 dollar per maand voor installatie ‘spionage-app’”
Voor twintig dollar per maand probeert de al meermaals in opspraak geraakte technologiegigant Facebook in het geheim gebruikersdata af te troggelen van de ongrijpbare doelgroep die massaal Facebook inruilt voor concurrerende platformen als Instagram en Snapchat: tieners en jongeren. Dat meldt TechCrunch.
Facebook betaalt al sinds 2016 in het geheim tieners en jongeren tussen de 13 en 35 jaar om een app te gebruiken die toegang geeft tot vrijwel alle informatie op hun telefoon.
De app, een soort VPN genaamd ‘Facebook Research’, draait in de achtergrond, maar volgt elke activiteit en speelt alle data die het verzamelt aan Facebook door. En daarbij ging de app grondig te werk: data zoals privégesprekken in apps, foto’s die verstuurd werden, e-mails, zoekopdrachten en nog veel meer werden afgetapt. De app werd bij het doelpubliek aan de man gebracht door advertenties op onder jongeren populaire apps en sites als Snapchat, Instagram en YouTube.
Onder het mom van een ‘onderzoek naar gedrag op sociale media’ werden jongeren en jongvolwassenen aangezet de app te installeren en te ‘vertrouwen’. In ruil voor ‘deelname aan het onderzoek’ – in feite het overhevelen van hun privacy, door de app toegang te geven tot alle informatie in hun telefoon inclusief alle berichten, al het internetverkeer en alle apps - krijgen gebruikers maandelijks twintig dollar gestort.
“Flagrante schending van regels Apple”
Saillant detail is dat de app op iPhones en andere Apple-producten niet via de App Store geïnstalleerd kan worden, maar via andere platformen die apps beschikbaar maken voor “softwaretesters”, zoals Betabound, uTest en Applause. Op die manier kon Facebook de strenge controles van Apple omzeilen. Apple staat namelijk een dergelijke diepgaande toegang tot de telefoon niet toe voor gewone gebruikers.
Met het actief omzeilen van de regels gaat Facebook op geniepige wijze dan ook lijnrecht in tegen het beleid van Apple, dat het socialemediabedrijf vorig jaar al op de vingers tikte en toen dwong om de controversiële voorganger van deze ‘Facebook Research’-app, ‘Onavo Protect’ - een app met hetzelfde doel - te verwijderen. “Ik heb nog nooit zo'n openlijke en flagrante schending van Apple's regels door een ontwikkelaar gezien", zegt veiligheidsexpert Will Strafach, die voor Techcrunch ‘Facebook Research’ uitploos.
“Geen spionage”
Facebook nuanceert de klachten in een reactie op het nieuws. Zo benadrukt de techgigant dat er nooit werd geprobeerd om de doeleinden van de app te verbergen, aangezien de toepassing letterlijk “Facebook Research app” werd genoemd.
“Het ging niet om ‘bespioneren’ aangezien alle mensen die zich inschreven door een duidelijk registratieproces gingen waarbij ze gevraagd werden om hun toestemming en betaald werden om deel te nemen”, aldus een woordvoerder. Tot slot zou ook minder dan vijf procent van de deelnemers “tieners” zijn geweest.
Naar aanleiding van de heisa besloot Facebook wel om de iOS-versie van de app afsluiten. Op Android blijft de app voor zover bekend werken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Veiligheid boven privacy: hoe Vadertje Staat uw vingerafdruk te pakken kreeg
-
Ierland opent onderzoek naar datalek Facebook
Ierland heeft een onderzoek geopend naar het veiligheidslek bij Facebook. Door dat lek konden bijna 50 miljoen accounts van Facebook-gebruikers worden overgenomen door hackers. Het is niet duidelijk of dat ook effectief gebeurd is. Het bedrijf zegt dat het lek intussen is gedicht. -
PREMIUM
Dat vindt Zuckerberg vast niet leuk: oprichters Instagram verlaten het Facebook-moederschip
Omdat Facebook-CEO Mark Zuckerberg - die zes jaar geleden 624 miljoen euro neertelde voor Instagram - zich te veel met de app ging bemoeien, verlaten de oprichters van Instagram het Facebook-moederschip. Kevin Systrom en Mike Krieger, die in 2010 Instagram uit de grond stampten, gaan niet rentenieren. Ze blijven gepassioneerd door sociale media en beloven te zullen broeden op "iets wat de wereld nodig heeft". Het laat zich raden dat Zuckerberg in zijn nek al de hete adem voelt van de heren die hij mee groot maakte. Vindt hij vast niet leuk. En hij had al zo veel aan zijn hoofd. -
-
iHLN
Privégegevens 500.000 gebruikers Google Plus mogelijk op straat beland
-
Livios
Een snellere en goedkopere oplossing voor het klassieke zwembad in de tuin
Zomers genieten: dat betekent ook relaxen in en rond het zwembad. Doe je dat het liefst in alle privacy en zonder je te moeten verplaatsen? Bouwsite Livios legt uit welke stappen je nu best onderneemt om binnenkort optimaal te kunnen genieten. Ook een budgetvriendelijk(er) alternatief voor het klassieke zwembad komt aan bod. -
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
Voor een optimaal rendement van je zonnepanelen, is een regelmatige onderhoudsbeurt geen overbodige luxe. Maar hoe vaak moet je je zonnepanelen reinigen? Welke producten gebruik je daarvoor? En kan je dit zelf doen? Deze tips van bouwsite Livios helpen je op weg. -
HLN Shop
“Gekookt zijn ze vaak echt niet lekker”: Pascale Naessens verklapt hoe je groenten wél smakelijk op je bord krijgt
-
Groepsvordering tegen Facebook ingeleid: Test Aankoop eist 200 euro per bedrogen Facebookgebruiker
-
Europese dag van de privacy: “Mensen weten niet hoezeer ze gevolgd worden”
Mensen hebben niet door hoe ze in de gaten kunnen worden gehouden. Bovendien delen ze maar al te graag hun gegevens, als ze het gevoel hebben dat ze daar iets voor terugkrijgen. Dat blijkt uit het onderzoek 'Jouw Buurt, Jouw Data' van de universiteiten van Rotterdam, Delft en Leiden. De eerste bevindingen worden vandaag gepresenteerd op de Europese dag van de privacy. -
PREMIUM
Zo hou je sociale media veilig en leuk voor je kind én jezelf
In de virtuele ruimtes van Instagram en co. kan zowel klein als groot uren verdwalen. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat 96% van de twaalf- tot achttienjarigen zich op de sociale media waagt, terwijl 77% van de volwassenen een Facebookaccount heeft. Delen, liken, sharen doen we dan ook à volonté. Toch heeft de ‘all you can surf’-formule aandachtspunten voor alle leeftijden. -
Independer
Belg spendeert dagelijks gemiddeld ‘maar’ 1,5 uur op sociale media: hoeveel (mobiele data) kost dat je?
16 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDaniel Wouters
johan fransaert
Yvan Lissens
Werner Burgerhout
Resist You