maandag 19 maart 2018 - Peer
camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

Voor u opgelost

“Die meter is hier geplaatst zonder dat wij het wisten. Maar wij mogen nu wel betalen om hem te verwijderen”, klaagt Dirk Flipkens Dick Demey

Probleem 1: Budgetmeter

“Moeten betalen voor wat we nooit wilden”

PEEROmdat de huurder van een appartement in Peer niet betaalde, zette de eigenaar hem buiten. Waarna Infrax alsnog een budgetmeter installeerde. Nu moet de eigenaar betalen voor het verwijderen van die meter...

WIE?

Naam: Martine Meers (49) en Dirk Flipkens (46)

Waar: Spoorwegstraat, Peer

WAT?

Huizen zijn luizen, klinkt het wel eens bij de notaris. Ze zadelen de eigenaar vaak met kopzorgen op.

De huurders betaalden blijkbaar helemaal niets. Niet het gas, niet de elektriciteit, wellicht ook niet het water, en dus ook niet de huur. “Ze trokken in ons appartement in maart 2017”, zeggen Martine en Dirk. “Omdat ze uit een moeilijke situatie kwamen, lieten we dat toe zonder hen eerst een huurwaarborg te laten betalen. Dat hadden we wel moeten doen. Ze hebben nooit een cent voor de huur betaald.”

“Wel hebben ze ons een aardige duit gekost. We zijn naar het vredegerecht moeten stappen om hen uit het appartement te kunnen zetten.”

“In september zijn de wanbetalers vertrokken, en in december zijn ze ook administratief uitgeschreven. In februari, toen er een schilder aan het werk was om het appartement op te knappen, kwam er iemand zonder boe of bah binnen om een budgetmeter te plaatsen. Die man had toegang tot de woning omdat de schilder de deur toevallig op een kier had laten staan. Wij wisten zelf nergens van. De schilder heeft de plaatser nog gezegd dat hij toch maar best even contact opnam met ons, want wij wonen ernaast. De man haalde zijn schouders op en ging gewoon door met het plaatsen van de budgetmeter. In ons huis. Is dat geen schending van onze privacy?”

“Waarom komt die man niets vragen? Waarom checkt Infrax niet eerst of die meter nog wel nodig is? Heb je als eigenaar dan echt geen rechten?”

“Nu staat daar dus een budgetmeter. Onze volgende huurder zal dat fijn vinden. Het lijkt wel op een motie van wantrouwen. Dus hebben wij Infrax gevraagd om die budgetmeter te laten weghalen. Maar oh, dat kan niet. Nu zijn we wel verantwoordelijk, en moeten wij voor alle kosten opdraaien.”

“De verwijdering van die budgetmeter kost ons nog eens 530 euro. Bovenop de zes maanden huur die we niet hebben ontvangen.”

“Infrax stelt voor om de meter gewoon te laten hangen, en te deactiveren. Dat willen wij niet. Wij willen geen budgetmeter in onze woning. Wij hebben onze rekeningen altijd netjes betaald. Maar deze rekening, waar wij niets mee te maken hebben, willen wij niet betalen.”

NIET OPGELOST

“Als de budgetmeter nog is geplaatst, dan is dat omdat de huurder noch de eigenaar het contract heeft opgezegd”, verdedigt Infrax zich. “We konden dus niet weten dat de huurder er niet meer woonde.”

“De meter wordt omwille van de financiële situatie van de huurder geplaatst”, zegt Infrax. “Het zou een schending van de privacy zijn als de netbeheerder de eigenaar van de woning daarover zou inseinen. Deze manier van werken is in het Energiedecreet bepaald.”

“Budgetmeters blijven dus in het huis hangen, ook al vertrekt de wanbetaler. Ze maken deel uit van het distributienet en zijn geen eigendom van eigenaars of huurders. Ze worden wel gratis ingesteld als een ‘gewone’ energiemeter.”

“Wanneer een eigenaar de budgetmeter toch weg wil, dan draagt hij zelf de kosten. Er is technisch en maatschappelijk gezien geen reden om de budgetmeter op kosten van de samenleving te vervangen.”

“De digitale meter die vanaf 2019 stelselmatig in Vlaanderen wordt ingevoerd, kan vanop afstand zowel als ‘gewone’ dan wel als budgetmeter worden ingesteld, naargelang de financiële situatie van de klant. De netbeheerder hoeft dan geen technische aanpassingen in woningen meer te doen.”

Lees meer

Aangeboden door onze partners

Nieuwe Video's

Nog meer nieuws