“Politie kan je gestolen auto vanop afstand zelf laten terugrijden naar kantoor”
Nog zo’n tien jaar en dan zal de zelfrijdende wagen in onze contreien in het straatbeeld verschijnen, schat Hans Schönfeld, innovatiechef bij de Nederlandse politie. Dat soort slimme auto maakt het voor de politie mogelijk om gestolen voertuigen te laten terugrijden naar het dichtstbijzijnde kantoor, voorspelt Schönfeld. Al dan niet nog mét de opgesloten dief erin.
Het is een kwestie van tijd, maar de slimme zelfrijdende auto komt eraan. Een van de voordelen, naast een verhoogde verkeersveiligheid, is dat bij diefstal je de politie zal kunnen toelating geven om je wagen vanop afstand naar het dichtstbijzijnde politiekantoor te laten rijden. Als de dief zich op dat moment in je voertuig bevindt, wordt hij ook nog eens opgesloten, zodat de politie hem bij aankomst gewoon kan arresteren.
Het scenario doet vandaag nog vooral aan slapstick denken, maar ligt niet zo gek ver meer van ons af, beweert Chief Innovation Officer van de nationale Nederlandse politie, Hans Schönfeld.
Zijn team voerde al verscheidene experimenten uit met autonome wagens om na te gaan hoe diefstal en andere criminaliteit kan aangepakt worden. “We wilden weten of we dat soort auto’s kunnen laten halt houden of begeleiden naar een bepaalde locatie”, zegt Schönfeld aan The Next Web. “En het antwoord is: ja, dat krijgen we waarschijnlijk voor mekaar”.
Schönfeld voegt eraan toe dat merken als Tesla, Audi, Mercedes en Toyota werden getest. Zijn ploeg werkte daarvoor samen met de autofabrikanten zelf, “want deze informatie is ook voor hen waardevol”: “Als wij hun wagens kunnen hacken, dan kunnen anderen dat ook”.
Op dit moment bestaan er wel al beveiligingsopties vanop afstand. Tesla besloot recent nog een update door te voeren die voortaan het uitschakelen van de gps-tracker koppelt aan een paswoord van de eigenaar van de elektrische wagen. Dit om dieven te beletten dat systeem in de gestolen wagen meteen uit te zetten. General Motors rustte in 2009 ook al wagens uit met een systeem dat vanop afstand verhindert dat de dief de motor nog kan starten.
Maar een auto zonder bestuurder zélf ergens naartoe laten rijden, dát is nieuw. Het is wel nog niet meteen voor morgen, beseft Schönfeld. Er moeten de komende jaren eerst heel wat barrières genomen worden, zoals het legaliseren op zich al van zelfrijdende auto’s op de openbare weg.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
-
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
De Volkswagen Passat is een vaste waarde in het autolandschap. Zo’n 34 miljoen exemplaren zijn er al van verkocht. HLN-autospecialist Joost Bolle reed met de nieuwe generatie en deelt voor de afwerking en het rijcomfort minstens een 8/10 uit. “De nieuwe VW Passat moet niet onderdoen voor de grote breaks van Audi of zelfs BMW ”, stelt onze expert. En hij zien ook een bijzondere troef voor gezinnen. -
Spaargids.be
Geen huwelijkscontract afgesloten: wat staat je dan te wachten bij een scheiding of overlijden?
Eigendom wordt bepaald door het huwelijksvermogensrecht en niet door de naam op de rekening. Ben je gehuwd, dan moet je dus kijken hoe je precies getrouwd bent. Is dat met een gemeenschap van goederen? Met een scheiding ervan? Of met nog een andere regeling? Spaargids.be overloopt de mogelijkheden. -
-
Livios
“Let in het bijzonder op voor melganzenvoet”: dit zijn je tuinklussen voor de maand mei
-
PREMIUM
Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
Steeds meer Vlamingen rijden elektrisch. Een groeispurt die ook z’n gevolgen heeft voor de vraag naar én het aanbod van laadoplossingen. Tot 31 augustus kan je je eigen laadpaal nog aftrekken van je belastingen. Maar wat kost dat nu eigenlijk, zo’n laadpaal? En met welke extra investeringen moet je rekening houden? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn overloopt de belangrijkste vragen. -
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
Het wereldwijde IT-systeem van Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, is jarenlang gehackt. Dat blijkt uit interne documenten die paper trail media, ‘Der Spiegel’ en ZDF deelden met ‘Knack’ en andere mediapartners van #Hidden Front. Dat is een onderzoeksproject naar Chinese inlichtingenactiviteiten in Europa. -
PREMIUM
“Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskraker’ is
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
-
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
Gespot in Antwerpen: een auto met nummerplaat ALLAH-1. Ja, gepersonaliseerde platen zijn een hit, en zowat alles lijkt te kunnen. “We proberen zo vrij mogelijk te zijn”, bevestigt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit in Dag Allemaal. “Waarom zouden we weigeren als iemand 1.000 euro over heeft om rond te rijden als KUT-WIJF?” Maar er zijn wel degelijk grenzen. Hier moet je op letten als je jezelf - of iemand anders - graag een persoonlijke nummerplaat cadeau doet. -
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
Het aandeel van Tesla is na het openen van de Amerikaanse beurzen twaalf procent gestegen. Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto’s op de markt brengen dan eerder gecommuniceerd en dat wordt gesmaakt door beleggers. Het bedrijf van topman Elon Musk kwam tegelijkertijd met barslechte kwartaalcijfers. -
Spaargids.be
Zo spaar je jaarlijks ruim 1.000 euro uit dankzij één aanpassing in je werkroutine
18 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerChristian Deckers
JAN OOMS
Roeland Van de Wal
john Roderigas
Bart Geukens