maandag 23 juli 2018 - Binnenland
camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

Voor u opgelost

Gerda Vanuytven krijgt een manager op inspectie en er wordt een plan opgemaakt om de muur te herstellen.  Raymond Lemmens

Probleem 1: Vlaanderen isoleert

“Te grote gaten in onze muren geboord”

Hasselt/MolBegin vorige maand bracht VUO het verhaal over het privébedrijf Vlaanderen Isoleert. Klanten kloegen over het uitblijven van de conformiteitsattesten. Onze redactie ontving ondertussen twee nieuwe klachten, en ook de Vlaamse Ombudsman komt met een update.

Door Lies VANBETS en Gunter WILLEKENS

WIE?

Naam: Gerda Vanuytven (53)

Waar: Doornboomstraat, Mol

WAT?

De Ombudsman waarschuwde eerder al voor Vlaanderen Isoleert. Intussen kwam er een nieuwe golf van klachten, die ook om nieuwe maatregelen vraagt.

Luc Konings liet weten dat zijn schoonvader René Bleux met hetzelfde probleem kampte: hij kreeg maar geen conformiteitsattest in handen, dat hij nodig heeft om een isolatiepremie aan te vragen. Die premie zou 985 euro bedragen.Gerda Vanuytven was niet tevreden over de kwaliteit van het werk. “Er werden te grote gaten geboord in onze muren en er werd in de baksteen geboord”, zegt ze. “Ook konden ze niet overal de juiste voegkleur vinden en werd het voegsel te breed uitgesmeerd. De firma ondernam verschillende pogingen om de schade te herstellen, maar dat is niet gelukt . Na de zoveelste keer proberen, heb ik van miserie zelf gevraagd om niet meer te komen.”

WORDT OPGELOST

Vlaanderen Isoleert nam contact op met beide klanten. “Wij wachten zelf nog op een reactie omtrent het attest van meneer Bleux. Ik betreur dat de klant zo lang moet wachten op zijn premie. Door omstandigheden komt het helaas soms voor dat het lang duurt”, klinkt het. “Aan mevrouw Vanuytven hebben wij aangeboden om de voegen nogmaals te onderzoeken en te herstellen. We zullen mevrouw contacteren voor het maken van een nieuwe afspraak.” Gerda kreeg inderdaad telefoon van de manager Tevredenheid van Vlaanderen Isoleert, die haar beloofde te helpen. “Er komt een manager op inspectie en er wordt een stappenplan opgemaakt.”

ombudsman stelt deadline

“Publieke deadline voor premiebedrag”

Nadat de Ombudsman publiekelijk zijn bezorgdheid uitte over de uitblijvende energiepremies voor klanten van Vlaanderen Isoleert bvba, ontving hij een bijkomende golf van klachten.

“Omdat Vlaanderen Isoleert onvoldoende meewerkte aan het onderzoek van de Vlaamse Ombudsman”, stelt die laatste nu een publieke deadline.

“Elke klant die al meer dan een maand wacht op zijn certificaat, moet uiterlijk op 15 september 2018 het premiebedrag rechtstreeks van Vlaanderen Isoleert ontvangen.”

“Inzake (kruip)kelderisolatie gebruikte het bedrijf Isobooster, een product dat niet in aanmerking komt voor een premie. Ook strooide het EPS-parels uit, eveneens niet voldoende voor een premie. Sinds deze problemen aan het licht kwamen, worden er niet langer premies uitbetaald voor deze werken. Klanten die al een premie ontvingen, kregen het bericht dat de bedragen teruggevorderd worden. Ook hier moet het bedrijf er tegen 15 september voor zorgen dat honderden gedupeerden het premiebedrag krijgen of behouden.”

Vlaanderen Isoleert reageert: “Wij voeren momenteel constructief overleg met de bevoegde instanties over de premiewaardigheid van het product Isobooster. Onze klanten zijn daarover al geïnformeerd. Bovendien boden we hen aan om de premie zelf te betalen. Dat werd vanaf het begin gecommuniceerd en wij houden ons daaraan, ultimatum of niet. Daarnaast stellen wij alles in het werk om het premieattest zo snel mogelijk bij al onze klanten te krijgen en de administratieve procedures zo kort mogelijk te houden.”

Lees meer

Aangeboden door onze partners

Nieuwe Video's

Nog meer nieuws