Het ministerie van Financiën, de enige aandeelhouder van NS, heeft ingestemd met de transactie. Enkele andere overheden moeten nog wel hun goedkeuring geven.
Abellio Duitsland gaat naar verwachting in het tweede deel van het jaar over naar de nieuwe eigenaar. Hoeveel geld BeNEX betaalt voor de NS-dochter is niet bekendgemaakt.
Het Duitse deel van Abellio is actief in acht verschillende deelstaten en heeft ook reinigings- en beveiligingsactiviteiten. De in Berlijn gevestigde dochteronderneming van NS had afgelopen jaar een omzet van 400 miljoen euro en ruim zestienhonderd medewerkers.
Abellio verzorgt in Duitsland binnenlands vervoer. De verkoop van het onderdeel heeft dus geen betrekking op grensoverschrijdende treinritten, bijvoorbeeld van Amsterdam naar Berlijn.
Buitenlandse avonturen hebben NS 260 miljoen euro gekost
NS rondde vorig jaar al de verkoop van het Britse deel van Abellio af. Aanvankelijk wilde het Nederlandse spoorwegbedrijf in Duitsland wel aanwezig blijven, maar daar komt het nu toch op terug.
NS is met Abellio ruim twintig jaar actief geweest in het buitenland, waarbij de nadruk lag op Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Dat heeft het spoorbedrijf uiteindelijk weinig opgeleverd. Sterker nog, gemeten over alle jaren heeft NS er 260 miljoen euro op moeten toeleggen.
"Toen NS zo'n twintig jaar geleden zijn eerste schreden over de grens zette, was het uitgangspunt dat we ons wilden voorbereiden op de veranderende Europese spoormarkt", zegt Angelique Magielse, financieel directeur bij NS.
"De laatste jaren is die noodzaak weggevallen en hebben we onze activiteiten opnieuw overwogen. Door verschillende ontwikkelingen, waaronder corona, moesten we ook constateren dat onze overgebleven buitenlandse activiteiten onvoldoende bijdragen."