“Autoriteiten, maak een einde aan de brandstofblokkades”
BrandstofprotestDe brandstoffensectorfederaties BPF en Brafco roepen de autoriteiten op om een einde te maken aan de blokkades. “Deze situatie ondermijnt niet alleen de veiligheid van de brandstoffendepots en het transport, ze brengt ook de bevoorrading van brandstoffen aan burgers en bedrijven in gevaar”, klinkt het.
De woordvoerder van Jan Jambon meldde gisteren dat het crisiscentrum van Binnenlandse Zaken de situatie rond het brandstofprotest van nabij opvolgt. "Het is echter aan de lokale autoriteiten om op te treden, en zij doen dat ook. Indien nodig kunnen ze steun krijgen van de federale politie."
Het crisiscentrum, de politie, de Staatsveiligheid en de gouverneurs zitten deze namiddag samen om zich te buigen over de acties in Wallonië. “We willen duidelijk in kaart krijgen wie er achter die acties zit en wat hun motieven zijn”, zegt het kabinet van Jambon. “Daarnaast willen we komen tot een gecoördineerde actie om een einde te maken aan die onaanvaardbare praktijken.”
“Openbare orde in gevaar”
Volgens de sectorfederaties nemen de aanvankelijk vreedzame acties van de 'gele hesjes' proporties aan die niet langer hun oorspronkelijke doel weerspiegelen. “De openbare orde en de veiligheid van de installaties komen in gevaar: er werden al vrachtwagens gesaboteerd en brandende vuurpotten in de buurt van opslagplaatsen zijn onaanvaardbaar.”
Twee mensen zijn aangehouden en in hechtenis geplaatst door de politie na wangedrag in in Feluy en op de autosnelweg A7-E19.
Commissaris Dominique Ramet bevestigt de feiten, maar wil een duidelijk onderscheid maken tussen de daders en de “gele vestjes”. De manifestanten “drukken zich op een democratische manier uit”, terwijl de “relschoppers de confrontatie opzoeken met de politie”. “Een gerechtelijk onderzoek is gestart en de magistraat is op de hoogte gebracht.”
“Risico op brandstoftekorten”
De federaties zeggen de vrijheid van meningsuiting van burgers te respecteren en niet te oordelen of de acties al dan niet relevant zijn. "Maar deze acties hebben een directe impact op de bevoorrading van burgers en ondernemingen. Ze mogen het economisch leven en de levering van brandstof en stookolie van burgers niet hinderen. De brandstoftoevoer moet altijd gegarandeerd zijn. Het is onaanvaardbaar om dit te ondermijnen. Als de situatie nog slechter wordt, verhoogt het risico op brandstoftekorten.”
In bepaalde stations is er nog een tekort aan brandstof, maar in heel Wallonië is de situatie wel beter dan gisteren. “Men moet geen 60 kilometer rijden om een tankstation te vinden dat voldoende is bevoorraad”, zegt Olivier Neirynck, woordvoerder van brandstoffensectorfederatie Brafco.
Veiligheidszone van 500 meter in Luik
De stad Luik stelde intussen een verbod in om binnen een straal van 500 meter rond de petroleumsites in Wandre en Sclessin nog verkeersbelemmeringen op te werpen.
De actievoerders waren deze ochtend nog steeds massaal aanwezig aan de petroleumsites, maar volgens de politie hinderden ze de vrachtwagens niet. “Ondanks dat kan de situatie elk moment veranderen”, aldus de politie.
Ook het in brand steken van materiaal is binnen die zone niet langer toegelaten. “Het is een maatregel die het recht op manifesteren niet in de weg staat. Ze heeft enkel als doel om de veiligheid te waarborgen”, aldus het kabinet van burgemeester Willy Demeyer. De actie is intussen beëindigd, onder meer na tussenkomst van een deurwaarder.
Volgens de stad Luik werd bij de acties gebruikgemaakt van vuurkorven en werden er ook banden en houten paletten in brand gestoken. “Dat is gevaarlijk, vooral in de omgeving van Seveso-bedrijven”, klinkt het.
“De politie is meerdere keren moeten tussenkomen om er een einde aan te maken. De brandweer heeft ook bijna vijftien keer moedwillig aangestoken vuur moeten blussen. Verkeersblokkades kunnen bovendien het werk van de hulpdiensten belemmeren.”
Ook in Wierde (Namen) duurt de blokkade van het depot van Proxifuel nog voort. De actie verloopt kalm.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
227
Europese Commissie ziet Belgisch begrotingstekort oplopen tot 4,7 procent in 2025
-
Spaargids.be
Volgend jaar gaat de pensioenleeftijd omhoog: hoeveel kost het om een jaar vroeger te stoppen met werken?
De wettelijke pensioenleeftijd in ons land bedraagt 65 jaar. Vanaf 1 februari 2025 stijgt die naar 66 jaar, en in 2030 gaat de lat naar 67 jaar. Kijk jij al uit naar je pensioen? Wil je zelfs vroeger stoppen dan je wettelijke pensioenleeftijd? Dat kan, maar daar hangt wel een prijskaartje aan vast. Spaargids.be maakt de (be)rekening. -
Spaargids.be
Wat gebeurt er met je woonlening, spaarcenten en verzekeringen bij een scheiding?
Scheiden heeft heel wat implicaties, ook op financieel, legaal en administratief vlak. Aangezien een gewaarschuwd mens telt voor twee, overloopt Spaargids.be hieronder de belangrijkste aandachtspunten wanneer je relatie op de klippen loopt. -
-
Total: "Ook in België kunnen sommige tankstations tijdelijk droog staan”
-
PREMIUM392
14 experten waarschuwen voor ongeziene wooncrisis: “Willen we dat mensen in containers wonen?”
Eigenaars worden huurders, prijzen stijgen nog verder en de bouw van extra woningen zit in het slop. Experten uit alle hoeken van zowel de private als sociale huisvesting slaan eensluidend alarm in een open brief. “We stevenen af op een ongeziene wooncrisis.” Hoe nijpend is het woonprobleem momenteel? Wie dreigt daarvan (nog meer) het slachtoffer te worden? En vooral: hoe lossen we dit op? “Registratierechten verlagen en subsidies geven werken niet meer.” -
Spaargids.be
Groot aantal spaarrekeningen verdwijnt: sneuvelt ook de jouwe deze zomer?
Elke bank kan vanaf deze zomer nog maximaal vier gereglementeerde spaarrekeningen aanbieden. Wil ze een spaarrekening schrappen, dan moest ze daarover tegen eind april haar klanten verwittigen. Valt ook de jouwe weg? Spaargids.be geeft een overzicht. -
Belgische werknemers minder vaak afwezig op werk in 2023
-
OESO: immigratie hielp ontwikkelde landen aan economische groei dankzij groter aanbod arbeidskrachten
-
Independer
Bijna geen cabrio’s meer onder de 35.000 euro: 4 zaken om rekening mee te houden als je er één koopt
Opvallend: tegenwoordig vind je nagenoeg geen nieuwe cabrio meer onder de 35.000 euro. Hoe komt dat? Zijn er toch goedkopere modellen? En wat kost het om die te verzekeren? Independer.be wijst op vier dingen die je moet weten als je er deze zomer één wil kopen. -
Spaargids.be
Adieu, Maestro: wanneer krijg jij je nieuwe bankkaart? En vanwaar de (verplichte) switch?
Houders van een Maestro-bankkaart moeten afscheid nemen van hun oude kaart en krijgen een nieuwe Debit Mastercard of Visa Debit in de plaats. Wanneer is die switch gepland? Wat zijn de verschillen tussen je oude en nieuwe kaart? En wat als je met je oude Maestro een hotel reserveerde, maar ter plaatse aankomt met je nieuwe exemplaar? Drie vaak gestelde vragen, waarop Spaargids.be drie duidelijke antwoorden formuleert. -
Crevits: “Werken moet lonen, maar als het minder gaat moet er ook ademruimte zijn”
53 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageergilbert desmet
Henninckx Terry
jo vandenberghe
Roy Coocks
Marnick L'Eau