Airbus en Bombardier gaan samenwerken om C-Serie op de markt te brengen
De Europese vliegtuigbouwer Airbus en de Canadese vliegtuig- en treinenfabrikant Bombardier zijn een samenwerkingsovereenkomst aangegaan voor de verdere ontwikkeling van de C-Serie, het nieuwe vliegtuig van Bombardier. Airbus neemt een meerderheidsbelang van 50,1 procent in het C-Serieprogramma. Dat maakten beide bedrijven bekend.
Bombardier raakte door de nieuwe vliegtuigenreeks in de financiële problemen. De ontwikkeling bleek duurder te zijn dan voorzien en het toestel kwam later dan gepland op de markt. Bovendien voerde de Verenigde Staten drie weken geleden een invoerheffing van 220 procent en een antidumpingheffing van 80 procent in op vliegtuigen van de Canadese constructeur, na een klacht van de Amerikaanse concurrent Boeing.
Tweede productielijn
De expertise van Airbus moet nu helpen om van het geplaagde vliegtuig alsnog een succes te maken en de kosten drastisch te verlagen. Het hoofdkantoor van de C-Serie blijft in Canada. Daarnaast wordt een tweede productielijn opgezet in Alabama in de Verenigde Staten, waar Airbus een fabriek heeft.
De nieuwe toestellen met 100 à 150 zetels zijn gemaakt voor middellange afstandsvluchten. Bombardier houdt 31 procent in handen, terwijl de provincie Quebec, een investeerder in de C Series, 19 procent zal bezitten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Ga je op paasverlof? Keer niet terug naar een leeggeroofde woning: onze vijf tips tegen inbrekers
-
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
Wie zijn of haar loonbrief één dezer dagen onder de loep neemt, ziet in eerste instantie een mooi (bruto)bedrag staan. Groot is echter de teleurstelling als je ogen iets verder naar beneden glijden. Wat onderaan je loonstrookje als nettoloon rest - en dus op je rekening belandt - is een pak minder. Jobat.be schetst welke factoren dit verschil veroorzaken. -
Efteling sloopt (en herbouwt) een van de oudste sprookjeshuizen in het park
Eén van de oudste sprookjes in de Efteling is sinds woensdag niet meer. Het snoephuisje van Hans en Grietje, dat stamde uit 1955, werd met de grond gelijk gemaakt. Maar niet getreurd: de Nederlanders herbouwen het tafereel in het Sprookjesbos volledig. Voor liefst 800.000 euro. -
-
PREMIUM
Van Acireale tot Savoca: onze reisexpert tipt de mooiste locaties op Sicilië uit ‘De Mol’ én vertelt wat het kost
-
KIJK. Het schokkend moment waarop stomdronken Celtic-hooligan agenten en stewardess slaat
De Turkse politie moest zaterdag een agressieve Schot uit een vliegtuig halen op de luchthaven van Antalya. De supporter van voetbalclub Celtic had alcohol mee aan boord gesmokkeld en sloeg agenten en een stewardess. -
Verschillende stakingsacties gepland op Heathrow
Op de Londense luchthaven Heathrow, de drukste van Europa, zijn vanaf 29 april verschillende stakingsacties gepland. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Mijnenergie
Is de stroom van jouw zonnepanelen deze lente en zomer weer wat meer waard?
-
Finnair past nummer 'ongeluksvlucht' 666 naar HEL(sinki) aan
Luchtvaartmaatschappij Finnair verandert op verzoek van bijgelovige passagiers het vluchtnummer van een toestel dat regelmatig, en ook vandaag (vrijdag de 13de), vliegt tussen de Deense hoofdstad Kopenhagen en de Finse hoofdstad Helsinki. Het gaat om vluchtnummer AY666 met de bestemming HEL (Helsinki). Volgens een zegsman associëren reizigers 666 met het getal van de duivel en HEL met het vagevuur. -
De truc met het briefje van 50 euro: Franse politie waarschuwt voor nieuwe techniek waarmee criminelen in Frankrijk uw auto proberen te stelen
De politie van het Franse departement Haute-Garonne, met de bekende stad Toulouse als hoofdstad, waarschuwt op sociale media voor een opvallende nieuwe dieventruc. Het gaat om een techniek die in opmars is in heel Frankrijk: de truc met het briefje van 50 euro. -
HLN Shop
Op reis met alleen maar handbagage: zo krijg je alles in je koffer zonder te moeten proppen