Direct naar artikelinhoud
Opinie

Het Antwerpse stadsbestuur behandelt fietsers als de vijand

Kees Meerman.Beeld RV

Kees Meerman is acteur, zanger en cabaretier en woont (en fietst) in Antwerpen 

Er zijn 40 procent meer fietsers in Antwerpen dan een jaar geleden. Dat is geweldig. Dat is spectaculair. De verkeerssituatie in en rond de stad is zó onhoudbaar dat mensen de fiets zijn gaan gebruiken uit noodzaak. 

Het is de fietser die 't Stad kan redden. Op vele vlakken. De erbarmelijke luchtkwaliteit in Antwerpen, de ergste in Europa; de fiets biedt de oplossing. Het verkeersinfarct in en rond Antwerpen; de fiets biedt de oplossing. Dan zou je toch verwachten dat die fiets wordt verheerlijkt als de redder die hij is. Maar neen, de tendens in Antwerpen blijft: de auto is nummer één. 

Het blijkt dat zelfs na megaprojecten als de Oosterweelverbinding Antwerpen nog altijd niet filevrij zal zijn. Dit wordt te weinig gecommuniceerd naar de mensen. Hoe je het ook draait of keert, er is maar één oplossing voor dit mobiliteitsinfarct en dat is minder auto's. Waarom Antwerpen dan blijft weigeren om zich 100 procent te engageren voor de fietsers is een raadsel.

Als je kijkt naar de onlangs gerealiseerde heraanleg van de De Keyserlei: enorm brede trottoirs voor voetgangers en terrassen, maar voor fietsers is er niks voorzien. Bussen, taxi's, alles rijdt er door elkaar, in twee richtingen. Levensgevaarlijk om daar te fietsen. Ook aan het Stationsplein in Antwerpen is geen ruimte voor fietsers voorzien. Je kunt niet eens als fietser van de De Keyserlei naar het Stationsplein zonder jezelf en voetgangers in gevaar te brengen. Voor fietsers is het erop achteruit gegaan. 

Russische roulette

Een ander triest voorbeeld – of zal ik zeggen drama – is de Quellinstraat. Dit is de enige nog werkende verbinding in het centrum tussen het noordelijke en zuidelijke deel van de stad. Een fietspad was hier voorzien en de plannen lagen klaar om uitgevoerd te worden vlak voor de heraanleg van de leien. Maar wie heeft dit tegengehouden? Koen Kennis (schepen van mobiliteit, N-VA). De situatie is nu hallucinant. Een overmacht aan bussen, parkerende auto's, auto's in file, toeterend, geïrriteerd, die geen ruimte laten tussen de geparkeerde auto's en de fietsers. Fietsen daar ervaar ik als Russische roulette. Als je dan bedenkt dat dit bewust gedaan is, kan je niet anders dan concluderen dat het huidig stadsbestuur een minachting voor fietsers heeft. 

Bij de N-VA staat de auto op de eerste plaats. Ondanks dat het in en rond de stad één grote file is en de luchtkwaliteit tot de slechtste van Europa behoort

Sommige fietsers dragen een helm, maar een American-footballoutfit zou misschien geschikter zijn. En ze zouden de spaken van hun fiets kunnen voorzien van uitstekende speren waarmee ze van automobilisten misschien het respect afdwingen dat ze niet van het stads­bestuur krijgen. Het is onbegrijpelijk dat een schepen van Mobiliteit bereid is de fietsers in zijn stad zó voor de wielen te smijten. 

In het Engels bestaat de uitdrukking 'to throw him under the bus'. In Antwerpen gebeurt dat letterlijk. Het is symptomatisch voor het beleid en de houding van het huidig stadsbestuur. Moeten wij verbaasd zijn over de vele verkeersdoden in Antwerpen? Ja. Wij moeten verbaasd zijn dat het er niet meer zijn.

Red de auto

Fietsers kunnen deze stad redden, maar het huidig stadsbestuur behandelt hen als tweederangsweggebruikers. Fietsers zijn de vijand. Het meent dat de auto de stad kan redden en het alleenrecht heeft op de straten. Een model dat geen enkele moderne Europese stad nog hanteert. Zo werd onlangs een verregaand mobiliteitsplan van Wouter van Besien (Groen) weggehoond door N-VA. Van Besien ijverde met dit plan voor twintig nieuwe fietssnelwegen in Antwerpen en een hyperefficiënt, goed afgestemd openbaar vervoer. Het plan werd niet eens serieus bestudeerd. Dit was echter een concreet plan om Antwerpen op het gebied van mobiliteit in één keer in de 21ste eeuw te krijgen.

De mobiliteit in Antwerpen is nodeloos ouderwets. De stad mag zich kapot schamen als je haar mobiliteit vergelijkt met die van Mechelen, Gent, Hasselt en Kortrijk. Het is duidelijk dat het huidige stadsbestuur geen echte ambitie heeft om hier verandering in te brengen. Bij de N-VA staat de auto op de eerste plaats. Ondanks dat het in en rond de stad één grote file is en de luchtkwaliteit tot de slechtste van Europa behoort. De fietser sterft. Red de auto.