Geen plaats voor grensoverschrijdend gedrag bij VRT, zegt Vereniging voor Journalisten: “Neem noodkreet van slachtoffers au sérieux”

© BELGAIMAGE

Er is geen plaats voor grensoverschrijdend gedrag bij de VRT. Dat zegt de Vlaamse Vereniging voor Journalisten (VVJ) vrijdag. “Neem de noodkreet van slachtoffers au sérieux. Dat betekent: luisteren en tot het uiterste gaan om problemen duurzaam te remediëren”, benadrukt algemeen secretaris Charlotte Michils.

Bron: BELGA

De VRT lanceerde begin januari een startnota waarmee de openbare omroep naar de onderhandelingen trekt voor een nieuwe beheersovereenkomst (2026-2030) met de Vlaamse regering. In die startnota heeft de openbare omroep het over “een beleid dat groei, inclusie en digitale innovatie centraal stelt. De ordewoorden zijn communicatie en feedback, een heldere organisatiestructuur, inspraak en samenwerking over de diensten heen”.

In het standpunt van de VVJ benadrukt Michils dat welzijnsbeleid verder moet gaan dan plannen, procedures en opleidingen. “Deze hebben maar waarde voor zover ze bijdragen tot het oplossen van concrete problemen”, zegt de algemeen secretaris van de VVJ. “In een werkomgeving met hoge werk- en prestatiedruk is ethisch leiderschap cruciaal. Leidinggevenden moeten motiveren in plaats van verdelen, waken over een gezonde work-lifebalans en conflicten doeltreffend aanpakken.”

Volgens de VVJ werd in de vorige beleidsperiode grensoverschrijdend gedrag in de media een speerpunt. “Dat leidde tot nota’s en actiepunten. Toch blijft aanhoudende berichtgeving over misstanden en falende welzijnsmechanismen aantonen dat formele stappen niet volstaan. Beleidsplannen moeten meer zijn dan documenten; ze moeten daadwerkelijk tot leven komen en een merkbaar verschil maken op de werkvloer”, benadrukt Michils.

Ze vindt dat de noodkreet van slachtoffers “au sérieux” moet genomen worden. “Dat betekent: luisteren en tot het uiterste gaan om problemen duurzaam te remediëren. Niemand is gebaat bij een situatie die aansleept of slechts ten dele wordt opgelost.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen
brand: nb
Change brand: NB GVA HBVL DS
Iedere ochtend het nieuws uit jouw buurt, binnen- en buitenland?
Schrijf je in voor deze nieuwsbrief en ontvang iedere ochtend het nieuws uit jouw buurt, binnen- en buitenland.
Door je in te schrijven voor deze nieuwsbrief zijn de privacyverklaring en de gebruiksvoorwaarden van toepassing.