Jonge politici: pak vieze luchtvaart aan
Twello
De luchtvaart wordt in de Klimaatwet ten onrechte gespaard. Vliegen is vervuilend en klimaatonvriendelijk, meer dan alternatieve vervoersmiddelen, zo stellen jongerenorganisaties van de ChristenUnie, SGP, CDA, D66 en GroenLinks. Ze vragen zich af waarom vliegen zo goedkoop is, vergeleken met alternatieve vervoermiddelen, terwijl vliegen erg belastend is voor het milieu. Willem Pos, voorzitter van de SGP-jongeren: ‘Zolang de luchtvaart geen strobreed in de weg wordt gelegd, is het klimaatbeleid van het kabinet volstrekt ongeloofwaardig. Een toeslag van 3,80 euro per vliegreis binnen Europa zet geen zoden aan de dijk. De koffie op Schiphol is nog duurder.’
De jongerenorganisaties willen vooral een voorbeeld zijn voor de moederpartijen, vertelt Elsbeth van den Hazel van Perspectief (ChristenUnie-jongeren). ‘Hopelijk komen ze snel met wetgeving die een einde maakt aan de voorkeursbehandeling van de luchtvaart. Het is belangrijk dat vliegen minder aantrekkelijk wordt en niet langer het goedkoopste vervoersmiddel is.’
Volgens Terlouw leven Nederlanders momenteel ‘op de pof van de toekomst. Het idee heerst dat de burger niets van het klimaatbeleid mag merken. Dat vind ik onzin. Het is simpel: de vervuiler betaalt.’
Het Vliegpact is het vervolg op een duurzaamheidsmanifest. Dat werd vorig jaar al gepresenteerd door Terlouw en tien politieke jongerenorganisaties. Terlouw nodigde de jonge politici destijds bij hem thuis uit voor het opstellen van een gezamenlijk plan om Nederland tot een van de koplopers op het gebied van duurzaamheid te maken. Van vijf jongerenorganisaties die vorig jaar wel het manifest tekenden, ontbreekt nu de handtekening onder het Vliegpact. Zij vonden de vijf punten uit het pact niet ingrijpend genoeg of juist te ver gaan. <
1. Belast de CO2-uitstoot van elke vlucht. Het doel van een CO2-heffing is het compenseren van milieuschade en het bevorderen van het gebruik van schonere vliegtuigen.
2. Hef btw op vliegtickets. Door het heffen van btw op vliegtickets worden een gelijker speelveld en eerlijkere concurrentie in de mobiliteitssector bevorderd.
3. Maak passagiers bewust van de milieu- en de maatschappelijke impact van vliegen, door te verplichten dat informatie over de CO2-uitstoot van een vlucht inzichtelijk wordt gemaakt bij de aankoop van een vliegticket.
4. Zorg ervoor dat de reistijd van internationale treinen wordt verkort, dat het reiscomfort wordt vergroot en dat de stiptheid wordt verbeterd. Wanneer snelle Europese treinverbindingen worden gerealiseerd, wordt reizen per trein aantrekkelijker als duurzaam alternatief voor vliegen.
5. Werk voor de bovenstaande maatregelen samen met buurlanden en vorm een kopgroep van gelijkgestemde landen binnen de Europese Unie. Door samen te werken met gelijkgestemde landen kan duurzame mobiliteit binnen Europa worden bevorderd.