21 november 2017 om 03:00
Luister naar

Politici moeten niet over waarden praten.

Een serieuze discussie over ‘normen en waarden’ moet beginnen met de definitie van het verschil tussen die twee. Ik verdenk Jan-Peter Balkenende er nog steeds van dat hij zo snel ‘nommewaarde’ kon zeggen, omdat het onderscheid hem niet belangrijk leek. Maar dat is het wel.

Normen zijn regels voor gedrag, die gelden voor alle burgers en bezoekers van een land en die kunnen verschillen van de normen in andere landen. In Nederland toeteren we zo min mogelijk in het verkeer; in Calcutta claxonneert iedereen. Ook is kenmerkend voor normen dat er altijd uitzonderingen bestaan, maar dat we het daar wel over eens kunnen worden. Zo is een norm dat we stil zijn in het theater of in de bioscoop, met tegelijk de uitzondering dat we hard ‘brand’ mogen roepen als we rook ruiken.

Dat is heel anders met waarden, zoals verdraagzaamheid, eerlijkheid, respect, vrijheid en rechtvaardigheid. In de achttiende eeuw waren de eerste westerse missionarissen in China verbaasd om te ontdekken dat de Chinezen dezelfde waarden hoog hielden als wij in West-Europa, maar zonder godsdienst of metafysica. Later bevestigden historici en sociologen dat een beschaving ook een islamitisch of boeddhistisch fundament kan hebben.

Frits Bolkestein

Natuurlijk zijn er verschillen. Met ‘waarden’ moeten we vaak een afweging maken: de VS hechten bijvoorbeeld bijzonder aan de vrijheid van meningsuiting, de Duitsers meer aan het voorkómen van kwetsende situaties. Maar dat betekent nog niet dat we Amerikanen mogen verwijten dat ze niets geven om respect en verdraagzaamheid, of Duitsers dat ze geen oog hebben voor vrijheid. Wetten en juridische uitspraken definiëren in ieder land zo goed mogelijk een evenwicht – dat per land zal verschillen – in de frequente situaties dat twee waarden met elkaar conflicteren.

Daarom is het zo verdrietig dat – te beginnen met VVD-leider Frits Bolkestein in zijn beruchte NRC-interview in 1994 – Nederlandse politici blijven beweren dat we de westerse waarden moeten beschermen tegen invloed uit het Zuiden of uit het Oosten. Dat is gewoon een stok om de moslimimmigranten mee te slaan en vaak een diepe belediging van hun kinderen en kleinkinderen. En wat moeten de Indonesiërs of de nazaten van de dwangarbeiders in Suriname denken van onze westerse waarden na alle brutaliteit van 350 jaar kolonialisme?

Politici horen niet te spreken over ‘waarden’, omdat ze dan altijd uitkomen op een foute vorm van nationalisme. Ze moeten hun energie richten op het handhaven en versterken van normen, en wetten maken die naleving van normen voor iedereen bevorderen.

gevaarlijke vragen

Als de Nederlandse Zorgautoriteit eindelijk een beter stelsel ontwerpt voor de beprijzing van de zorg, zullen dokters en ziekenhuizen minder frauderen met hun rekeningen. Als de politie en de woningcorporaties in Tilburg en Eindhoven meer doen tegen illegale wietplantages, zal de misdaad in Midden-Brabant afnemen. Als dat lukt, kunnen we meer trots zijn op Nederland. En dan gaat het om het naleven van normen, niet om politieke retoriek over waarden.

Ook de moeilijke dilemma’s van het vluchtelingenbeleid kunnen we het meest zuiver via handhaven van normen aanpakken. We hebben lesprogramma’s voor het basisonderwijs. Komen er dan scholen die de normen niet halen, doordat bijvoorbeeld te veel kinderen thuis geen Nederlands spreken, dan is dat een reden om een oplossing te zoeken: zulke kinderen spreiden over meer scholen, extra leerkrachten aanstellen, minder vluchtelingen toelaten, of uitkeringen verlagen voor volwassenen die nog geen Nederlands spreken – we kunnen al zulke maatregelen onderzoeken, invoeren of afwijzen, zonder foute en gevaarlijke vragen te stellen over de waarden van de ander.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.

Het tuinleven begint: laat de barbecue of vuurkorf niet roken als je om je buren geeft

TV-programma's over burenruzies houden ons een spiegel voor. Het is een wonder dat er nog vrede te vinden is op aarde, schrijft Reina Wiskerke. Begin met vrede stichten in je eigen tuin.

Annemarie van Heijningen-Steenbergen is schrijver en spreker.

Een dodelijk ongeluk en een schietpartij moet je niet dichtmetselen met vlugge christelijke oneliners

Een dodelijk scooterongeluk en een schietpartij lieten Alblasserdam in verbijstering achter. 'Alle zorgvuldig gekozen zinnen waren niet bij machte ons hart te verzachten', schrijft Annemarie van Heijningen.

nd

Beste studenten! Wat zal ik doen met het woordje 'wuft'? Is dat antiek? Of juist heerlie-de-peerlie?

Ergens heb ik altijd wel geweten dat dit moment zou komen ... de dag, dat je gaat uitburgeren uit je eigen land, je eigen taal. Omdat je ineens ouderwets praat. Volgens sommige twintigers dan, schrijft Hilbrand Rozema.

Ad de Bruijne is hoogleraar ethiek en spiritualiteit aan de Theologische Universiteit Kampen/Utrecht.

De treurige nalatenschap van het christelijke Westen kleurt het huidige conflict tussen Israël en Gaza

'Het vanouds christelijke Westen is mee schuldig aan de huidige tragedie in Gaza. Dat was mijn antwoord toen iemand vroeg waarom ik mij nauwelijks uitlaat over het huidige conflict, schrijft ethicus Ad de Bruijne.

Afbeelding

Na de oorlog was het: zwijgen en vooruit maar weer, het leven hernam zijn loop. Met grote gevolgen

De grootvader van Bart Jan Spruyt werd in de oorlog onder dwang tewerkgesteld in Duitsland. Daar sprak hij na de oorlog nooit meer over. 'Voor mij is hij altijd volstrekt ontoegankelijk gebleven.'

Paul Schenderling

Kun jij als grootgrondbezitters die zwaar onderbetaalde dagloner recht in de ogen aankijken?

Je kunt je een wereld zonder naasten en naastenliefde nauwelijks voorstellen. Toch was dit een groot deel van de wereldgeschiedenis het geval, stelt Paul Schenderling.

Heb je een mening die ons stoort? Dan slepen we gerust de fouten van je voorouders erbij

Lodewijk Asscher wordt nog steeds gepest met de rol van zijn grootvader in de Joodse Raad, signaleert Reina Wiskerke. Wat gebeurt er met de nakomelingen van NSB'ers als de archieven over hen opengaan?

Afbeelding

Op de koffie bij 'filmster' Gerlach van Beinum, de laatste akkerbouwer onder de rook van Amsterdam

Met een documentaire over zijn leven groeit boer Gerlach, de bijzondere akkerbouwer onder de rook van Amsterdam, uit tot een begrip. Maar een echte filmster zal hij nooit worden, merkt columnist Gerard ter Horst.

beeld nd

Ik wil een tegengeluid laten horen: denken aan scheiden hoeft niet het begin van het einde te zijn

De podcast ‘Gebroken Gelofte’ van het Nederlands Dagblad, een podcast over scheiden in christelijk Nederland, heeft flink wat losgemaakt. Is het geen promo voor scheiden? Wordt scheiden zo niet genormaliseerd?