YouTube wil gebruikers 'frustreren' zodat ze betalen voor reclamevrij muziekabonnement
YouTube voert het aantal advertenties tussen muziekvideo's op om gebruikers naar een betalend abonnement te lokken. Dat abonnement is er nu nog niet, maar YouTube-moederbedrijf Google is het wel intern aan het testen.
De reclamevrije abonnement krijgt gecureerde playlists en exclusieve video's, met bijvoorbeeld materiaal van artiesten achter de schermen. Door aan de ene kant gebruikers met advertenties te frustreren en hen aan de andere kant te verleiden met die extra functies en video's, wil YouTube veel mensen overtuigen, zegt YouTube-topman Lyor Cohen aan Bloomberg. "Je gaat niet happy zijn als je Stairway to Heaven erdoor jaagt en meteen daarna een advertentie krijgt", aldus Cohen op het SXSW-muziekfestival.
Met de dienst mikt YouTube op mensen die nu playlists van video's maken en die op de achtergrond aanzetten als muziek. Ook gaat de dienst de concurrentie aan met muziekstreamers Spotify, Deezer en Apple Music. Het grote verschil daarbij is dat YouTube naast audio ook beeld laat zien.
YouTube biedt al abonnementen aan, namelijk Red voor video en YouTube TV voor livetelevisie, maar het nieuwe abonnement focust op muziek. Google zelf heeft al langer een streamingdienst in de vorm van Play Music. Cohen heeft niet gezegd vanaf wanneer de nieuwe streamingdienst beschikbaar zal zijn.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Telenet werkt aan gratis tool om porno en geweld te blokkeren voor kinderen
-
Pornosites vallen vanaf volgende week onder strengste Europese toezichtregels
De pornosites Pornhub, Stripchat en XVideos moeten vanaf volgende week voldoen aan de strengste verplichtingen die voortkomen uit de Europese Digital Services Act (DSA) of digitaledienstenwet. Omdat de sites gemiddeld meer dan 45 miljoen gebruikers per maand aantrekken, gelden ze als zogenoemde zeer grote onlineplatforms. -
Scholierenkoepel doet oproep om AI toe te laten in klas
De Vlaamse Scholierenkoepel heeft een advies gelanceerd waarin wordt opgeroepen om artificiële intelligentie en virtuele realiteit toe te laten als hulpmiddel in de klas. Dat staat te lezen in ‘De Standaard’. -
-
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
-
HLN Shop
Mogelijk fataal voor je hond of kat: welke voeding mag je nóóit met je huisdier delen?
Een hond die smekend naar je opkijkt terwijl je aan het eten bent, of een kat die zich behaaglijk op je schoot vlijt zodra je een koekje pakt: huisdieren weten hoe ze ons moeten verleiden voor een hapje van ons eten. Maar hoe veilig is het eigenlijk om ze te laten meesnoepen? En welke voeding kun je maar beter ver bij ze vandaan houden? HLN Shop overloopt welke hapjes schadelijk zijn voor je huisdier. -
Livios
“Wil je toch je gazon maaien, doe het dan minder kort”: dit staat je deze maand te doen in je tuin
Mei is dé lentemaand bij uitstek. Alles ziet er fris en groen uit en je tuin wordt gekleurd door nieuwe bloemetjes. In de moestuin groeien je groentjes stevig door en je hoeft geen schrik meer te hebben voor vorst. Dat betekent dus dat er flink wat klusjes af te checken zijn. Bouwsite Livios weet hoe de kalender voor mei er precies uitziet. -
Moederbedrijf Facebook stopt met betalen van Australische nieuwsmedia
-
Jobat
Wil jij niet werken tot je 67e? Met dit stappenplan krijg je genoeg geld bijeen voor een uiterst vroege pensionering
-
Heavy metal Pommelien Thijs of ‘Europapa’ in r&b-stijl: AI-website maakt in handomdraai volledig nieuwe muziek
Voormalige werknemers van Google hebben Udio gelanceerd, een nieuw tool die met artificiële intelligentie (AI) muziek voor je kan maken. Het werkt zoals ChatGPT: je geeft een korte tekstuele opdracht en de website gaat ermee aan de slag. Als voorbeeld lieten we Udio metalmuziek maken met een liedjestekst van Pommelien Thijs en een r&b-versie van ‘Europapa’. -
Google beperkt vragen over verkiezingen in AI-chatbot om valse informatie te vermijden
Google is gestart met beperkingen in te voeren bij zijn AI-chatbot Gemini. Het type verkiezingsgerelateerde vragen zal worden beperkt, klinkt het. 2024 is wereldwijd een belangrijk verkiezingsjaar en het technologiebedrijf wil op die manier de verspreiding van valse informatie tegengaan. -
28
Dit verandert vandaag voor jou door nieuwe internetregels EU
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerLore Kluwer
Patrick Weyers
jorg de clerck
Kelly Verlinden
Geert Vaelen