Kwart van de Antwerpse ring overkapt
Er is een akkoord over de besteding van 1,25 miljard euro aan 18 overkappings- en leefbaarheidsprojecten op en rond de Antwerpse ring. Uiteindelijk zou zowat een kwart van de ring overkapt worden
Het akkoord voorziet onder meer in de realisatie van 2,4 kilometer bijkomende overkapping, maar ook in fietsprojecten en 400 ha groenzone. Dat is maandag bekendgemaakt op een persconferentie van het politieke stuurcomité van de Oosterweelverbinding - bestaande uit de Vlaamse regering, de stad Antwerpen en de Antwerpse haven. De 18 geselecteerde werken (zie hieronder) worden nu verder uitgewerkt.
3,25 km overkapping
'Samen met de eerder geplande 0,85 kilometer overkapping kom je uit op 3,25 kilometer overkapping of 2 keer de lengte van de Craeybeckxtunnel. Als je daar nog eens de 3,7 kilometer voor de Scheldekruising bijrekent, kom je aan een totale lengte van 4,5 keer de Craeybeckxtunnel', zegt intendant Alexander D'Hooghe. Alles samen zou dit goed zijn voor de overkapping van zowat een kwart van de Ring. Meer is altijd mogelijk op termijn, maar dat zal veel geld kosten.
Maar de leefbaarheidsprojecten gaan verder dan overkappingsprojecten alleen. Zo wordt er ook geïnvesteerd in fietsinfrastructuur, bijkomende groenzones, bermen om de geluidshinder te verminderen... Antwerpen moet met de projecten ook twee nieuwe "groene longen" krijgen: een grootstedelijk Park Noordelijke Rechteroever en een Regionaal Landschapspark op Linkeroever (zie een opsomming hieronder).
'Iedereen wint'
'Elke Antwerpenaar zal onmiddellijk de winst ondervinden', zegt burgemeester Bart De Wever. En het zullen vooral de sociaal zwakkere wijken, met name in het noordoosten van de stad (o.a. Den Dam, Luchtbal, Borgerhout), zijn die de grootste vruchten zullen plukken, zo benadrukken De Wever en intendant D'Hooghe. 'Het zijn die wijken die 150 jaar lang hebben opgedraaid voor de industriële lasten van de stad die nu de grootste winst boeken. We pakken de bronnen van geluidsoverlast aan en het groen gaat erop vooruit met joekels van parken', zegt D'Hooghe.
In totaal, over de verschillende projecten heen, komt er volgens de intendant 400 ha bruikbare groene ruimte bij. 'Dat is 28 keer het stadspark van Antwerpen', klinkt het.
Nieuwe intendant nodig
Intussen moet de Vlaamse regering op zoek naar een nieuwe intendant. De opdracht van huidig intendant Alexander D’Hooghe, die mee zorgde voor de historische doorbraak in het netelige Antwerpse mobiliteitsdossier, zit erop. De nieuwe intendant krijgt een opdracht van één jaar, een mandaat dat maximaal zeven keer met telkens 1 jaar verlengd kan worden.
‘Met dit titanenwerk bewijzen we dat het conflictmodel met de burgerbewegingen ingeruild is voor een samenwerkingsmodel’, zei Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA). ‘Niet zo lang geleden stonden we nog voor de rechtbank, nu zitten we samen rond de werkbank’.
1. Oosterweelknoop / Noordkasteel
2. Bermenlandschap langs een verlaagde R1 Noord
3. Stationsomgeving Luchtbal
4. Stenenborgerweert / Kap Dam
5. Bermenlandschap Albertkanaal
6. Kap Sportpaleis
7. Waterpark (gedeeltelijk)
8. Nieuw Oost:
9. Schijnvallei / Ter Loo / Deurne
10. Longitudinaal Ringpark:
11. Nieuwe kap A12/Jan De Voslei
12. Bermen van Knoop tot Lemanstraat
13. Park Knoop Zuid (gedeeltelijk)
14. Scheldebalkon
15. Scheldebrug
16. Voltooien fietsnetwerk
17. Stille bermen Zwijndrecht-Burcht
18. Stille bermen Linkeroever: