Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Bakken regen deze week: hoe vermijd je vervuild water in je regenput?
-
PREMIUM
Jeannine (74) redt het met haar bescheiden pensioen: “6 euro kan ik niet geven voor een glas wijn”
Jeannine krijgt een pensioen van 1.379 euro, dat is minder dan het minimumpensioen. Gelukkig is haar man Roger er nog. In onze reeks ‘Zoveel verdien ik’ deelt het koppel hoe ze elke maand met 3.079 euro leven, terwijl ze huren, hun 110 euro in de supermarkt elke week minder waard is en ze ook nog een béétje willen genieten: “Ik maak me zorgen over onze toekomstige dokterskosten.” -
Mijnenergie.be
Waarom vermeldt je aardgasmeter je verbruik in m³ en je factuur in kWh?
Wie zijn energieverbruik opvolgt, heeft het waarschijnlijk al gemerkt: op je gasmeter staat de meterstand uitgedrukt in kubieke meter (m³), terwijl op de factuur kilowattuur (kWh) als eenheid geldt. Zijn beide waarden hetzelfde? Wat is de impact op jouw factuur? En waarom bestaat dat onderscheid? Mijnenergie.be schept duidelijkheid. -
-
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
-
PREMIUM2
De 1,2 miljoen gezinnen die te veel betalen voor energie zijn allemaal klant bij deze leverancier: zo weet je of je erbij bent
De 1,2 miljoen Belgische gezinnen die jaarlijks 1.000 — tot zelfs 1.800 euro — te veel betalen voor hun energie zijn bijna allemaal klant bij één en dezelfde leverancier. Wie zijn de mensen die nodeloos veel betalen? Hoe weet je of je er zelf bij bent? En wat kan je doen als je contract niet interessant blijkt te zijn? Twee experts leggen het u haarfijn uit. -
“Zeer bezorgd”: De Lijn heeft nu al tientallen bussen aan de kant staan wegens faillissement Van Hool
De Lijn heeft op dit moment “enkele tientallen” bussen aan de kant staan als gevolg van het faillissement van Van Hool, bevestigt een woordvoerder dinsdag. Naarmate de tijd vordert, verwacht het bedrijf dat dat aantal nog zal toenemen. En dus is men “zeer bezorgd”. “Er is een bijzondere werkgroep opgericht die bekijkt welke acties we kunnen ondernemen”, verklaart Marco Demerling. “We volgen dit van zeer nabij op.” -
PREMIUM
Leerkracht Karolien reist elke schoolvakantie via huizenruilen: “De duurste periodes, maar daar heb ik geen last van”
-
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
-
Livios
Is dit dé thuisbatterij van de toekomst? “Je kan ze lang gebruiken vooraleer ze helemaal versleten is”
Wil je de stroom die je zonnepanelen opwekken ook ’s avonds en ’s nachts kunnen gebruiken, dan kan je die opslaan in een thuisbatterij. Er bestaan meerdere types, en de zoutwaterbatterij is de jongste van de klas. Wat mag je daarvan verwachten? Bouwsite Livios zet de voor- en nadelen op een rijtje. -
Jobat
Ecocheques komen er opnieuw aan, maar wat kan je er allemaal mee betalen? “Zelfs voeding en hotels”
Krijg je ecocheques van je werkgever? Maar weet je niet hoeveel, wanneer, en wat je er zoal mee kan kopen? Jobat.be vroeg wat je over dit topic moet weten aan Dries Rutten, juridisch adviseur bij Acerta. Handig ook voor die vergeten cheques van vroeger, die eerstdaags komen te vervallen. -
Jobat
Wil jij niet werken tot je 67e? Met dit stappenplan krijg je genoeg geld bijeen voor een uiterst vroege pensionering