26 maart 2019 om 03:00
Luister naar

Column: Hoe feiten hun kracht verliezen als ze geschiedenis worden

Niet alléén kennis van de geschiedenis biedt toekomst.

Aan het begin van de twintigste eeuw speelde zich een drama af bij de Joodse immigrantengemeenschap in New York. In een van de overvolle sweatshops – confectiebedrijven waar jonge meisjes en vrouwen heel lange dagen voor heel weinig geld achter de naaimachines hun dagen moesten slijten – brak brand uit. 146 van hen kwamen om. Brandgangen en nooddeuren waren afgesloten, om te voorkomen dat de dames tijdens werkuren een luchtje gingen scheppen. Als ratten in de val sprong een deel van hen vanaf de achtste en de negende verdieping door de ramen naar buiten. Velen kwamen om door verstikking. De ramp kende grote gevolgen. Bijna onmiddellijk kwam nieuwe wetgeving tot stand op het gebied van brandveiligheid.

Naast enkele Italiaanse immigranten waren het hoofdzakelijk Joodse slachtoffers; de jongste was 14 jaar en de oudste 43. Hun families waren nog maar kort tevoren met de grote immigratiegolven aan het einde van de negentiende en in het begin van de twintigste eeuw uit Litouwen en Rusland naar de Verenigde Staten gekomen.

vergeten ramp

De beelden van de dodelijke slachtoffers aan de voet van het gebouw in de straten van het New Yorkse Manhattan zijn om nooit te vergeten. Net als de foto’s van de identificatie in het mortuarium. Maar het is onderhand meer dan honderd jaar geleden. Nog maar weinig mensen weten dat dit ooit heeft plaatsgevonden. Ook binnen de nazaten van die generatie Joodse immigranten is het een nagenoeg vergeten verhaal.Deze ramp in het Triangle Confectiebedrijf is een klassiek voorbeeld van hoe de kracht van feiten door het voortschrijden van de geschiedenis wordt ingehaald.

In de nasleep van de verkiezingen van vorige week wordt gewezen op historische ontwikkelingen, waarvan de gevolgen toen voldoende zouden moeten zijn om het kiesvolk te overtuigen dat we deze kant nooit weer op willen. Maar we weten dat dit toch niet zo werkt. Historische feiten hebben doordat ze geschiedenis zijn geworden, aan kracht ingeboet.

Dit betekent niet dat onze samenleving door het gebrek aan kennis vanuit de historie reddeloos verloren zou zijn. Er is, God zij dank, ook nog een heden. En in dat heden klinkt, naast alles wat we niet willen, een krachtige boodschap van maatschappelijke verantwoordelijkheid, naastenliefde en een politieke wil om ons land fatsoenlijk te regeren. Er bestaat een brede vasthoudendheid om alles wat in het verleden aan onderlinge verbondenheid voor iedere inwoner is opgebouwd, te behouden. En, niet te vergeten, er zijn binnen het politieke spectrum als vanouds fracties die hun taak vervullen vanuit het bijbels gedachtengoed. Dit weegt allemaal op tegen gebrek aan historisch besef, dat wij met het voortschrijden van de geschiedenis kwijtraken.

magische grens

Hoe worden feiten geschiedenis? Zo’n drie decennia geleden werd al gewaarschuwd dat de magische grens van een eeuwwisseling naderde. Het terugkijken naar gebeurtenissen van vóór de eeuwwisseling heeft veel minder overtuigingskracht dan het verwijzen naar dat wat zich heeft afgespeeld ná dat moment. De politieke keuze in ons land heeft dit laten zien. En wat hier in Nederland aan de hand is, gebeurt ook bij onze Europese partners. Verwijzen naar het verleden van de vorige eeuw? Onze oosterburen gebruiken hiervoor de term ‘Das war einmal’. Dat was toen.

En de waarheid? Van die grote ramp achter de naaimachines in Manhattan rest nog een monument of een grafsteen, waarop de doodsoorzaak van de overledene staat vermeld. Of een verhaal over een overgrootouder, dat nog in de familie doorzingt. De rest is onderdeel van de vergetelheid.

Het heden hier dichtbij is zichtbaar. Onze idealen voor een betere wereld en onze krachten die wij daaruit putten. Ons geloof in een Schepper, dat ons verantwoordelijkheden geeft. En de wetenschap dat de waarachtigheid van een kleine minderheid het altijd wint van de onwaarheid van een grote meerderheid. Ook binnen de democratie. Dat was toen, maar dat is ook nu.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Jan-Willem Wits

Er zijn nauwelijks theologen die kunnen tippen aan Augustinus

De boeken en preken van Augustinus zijn nog steeds modern, vindt Jan-Willem Wits. ‘Met het lezen van Augustinus kun je een leven lang volstaan.’

beeld nd

Zorgen voor de hele aarde is in je eentje te groot. Vraag jezelf af: voor welk stukje aarde wil ik zorgen?

Zorgen voor de hele aarde is in je eentje te groot, realiseert Alexander Bosma zich. Maar je kunt wel voor een stukje aarde zorgen. Bedenk eens: welk stukje zou dat kunnen zijn?

Afbeelding

Kan Nederland wel zonder nationaal gevoel en emotie? Nee, koester dus de schaarse nationale rituelen

Acda en De Munnik zongen het al: 'Je kunt hier nooit eens even rustig op je voetstuk staan.' Hoe gaan we om met onze helden? Is 'vaderlandse geschiedenis' belangrijk? Ja!

d

Wat doe je als (schoon)ouders je claimen? 'Voor mij gaan ze een grens over, het is ons huis'

Ze komen samen, een jong stel: ze zijn zeven jaar getrouwd en hebben een kleintje van drie. ‘We hebben het samen fijn’, zegt zij. Het probleem zit ‘m dan ook niet in hun huwelijk. Maar in hun schoonfamilie. Aan beide kanten.

Lysanne van de Kamp werkt bij Micha Nederland en ontwerpt oogsttuinen.

Het cijfer was helaas het enige dat telde bij de lessen geschiedenis

Draait leren echt nog steeds om het behalen van een bepaalde norm? Lysanne van de Kamp vindt het jammer dat de geschiedenissenlessen op school enkel om het cijfer gingen.

Wim Dekker is lector informele netwerken en laatmoderniteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Er wordt 17 miljard euro verdiend aan mensen met schulden. Kwijtschelden is waarschijnlijk goedkoper

De problematische schuldenlast in Nederland is 3 miljard. Sociaal werkers, deurwaarders, ambtenaren, advocaten en administrateurs hebben daar hun werk van gemaakt. Kosten: 17 miljard. Wim Dekker pleit voor een jubeljaar.

Het is echt niet vreemd dat Renze Klamer zich ook zonder geloof gelukkig voelt

Renze Klamer vindt het vervelend als mensen tegen hem zeggen: 'We bidden voor je.' Wat kerkverlaters vervelend vinden, is niet maatgevend, stelt Reina Wiskerke. Toch begrijpt ze de allergie van Klamer.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Afbeelding

Hoe de angst van een christen verdreven kan worden en hoe jij daar een rol in kan spelen

Zondag barstte een patiënt in huilen uit na de dienst, omdat ik hem als protestants pastor geen communie kon geven, schrijft Kelly Keasberry. Ze nam de snikkende man in haar armen, waarop er iets wonderlijks gebeurde.