‘Vlaanderen moet voorbeeld nemen aan Berlijn’

Bart Van Lierde, bassist van K’s Choice en een van de CurieuzeNeuzen. © Alexander Meeus

Bart Van Lierde (42), de bassist van K’s Choice uit Zwijnaarde, is een van de 20.000 CurieuzeNeuzen die nog tot eind deze week de luchtkwaliteit in Vlaanderen meten. ‘Ik vrees het ergste.’

Wytse Van Stichel

‘Ik was er niet bij, toen het pakket van CurieuzeNeuzen bij ons thuis aankwam, omdat ik in Tel Aviv zat voor een optreden. Ik was dan ook verbaasd dat er plots een blauw plakkaat aan mijn raam hing. Ik dacht al dat mijn huis te koop stond’, lacht Van Lierde.

Waarom hebt u deelgenomen aan het burgeronderzoek van CurieuzeNeuzen?

‘Niemand weet hoe erg het gesteld is met de luchtkwaliteit. Ik heb ook kinderen, dus wil ik weten hoe gezond de lucht in mijn straat is.’

Woont u in een drukke straat?

‘Ja, mijn straat ligt dicht bij een kruispunt waar veel verkeer passeert. Er zal wel wat fijn stof in de lucht hangen, zeker met de E17 en E40 iets verderop.’

Hoe reageerden de buren op de actie?

‘Ik zou het niet weten. Ik heb de folders nog steeds niet gebust. (lacht) Zoiets stel je altijd uit, je weet hoe dat gaat.’

Welk resultaat verwacht u?

‘Ik vrees het ergste. Volgens mij zal het resultaat op mijn locatie het op één na donkerste rode streepje zijn. Net niet instant-dodelijk (lacht), maar toch slechter dan de gezondheidsnorm.’

Zal het zo erg zijn?

‘Ik denk het wel, want de luchtkwaliteit en de leefbaarheid krijgt veel te weinig aandacht. Ik was vorige week in Berlijn en als je ziet hoe zij het aanpakken, daar kunnen wij in Vlaanderen een punt aan zuigen. Zij hebben bijvoorbeeld meer groen op publieke plaatsen. Ook hebben ze een andere manier van wonen.’

Werkt het circulatieplan dan niet in Gent?

‘De luchtkwaliteit in het centrum zal zeker beter zijn. Het is er ook veiliger en aangenamer fietsen. Maar er is meer dan het centrum.’

Maar de politiek doet niet genoeg als het in uw straat zo slecht gaat?

‘Dankzij de nieuwe tramlijn is er geen reden meer om de auto naar het centrum te nemen. Maar dat heeft niets veranderd aan het drukke doorgaand verkeer in onze straat. Voor de aanleg van de tram zijn ook veel bomen gesneuveld, met bitter weinig groencompensatie. Het wordt tijd dat de politiek ook de rand aanpakt.’

Heeft u uw eigen gedrag aangepast door de actie?

‘Ik moet toegeven dat ik nog altijd met een dieselwagen rijd. Al doe ik er alles aan om die zo weinig mogelijk te gebruiken. Ik gebruik het openbaar vervoer, ik carpool met bandleden en ik breng mijn kinderen te voet of met de fiets naar school.’