Examenrubriek: Analyseren is te leren
1. Focus op de examenstof
‘Scan je leerboeken en aantekeningen. Focus je alléén op de examenstof. Weet dus van tevoren goed wat je moet leren voor het examen en wat er gevraagd kan worden. Die stof is soms anders dan de de inhoud van de boeken en methodes die worden aangeraden.’
2. Analyseer de vragen
‘Veel leerlingen oefenen alleen hun leesvaardigheid. De toetsvaardigheid is echter minstens zo belangrijk. Daarbij gaat het erom dat je begrijpt wat er gevraagd wordt. Analyseer de vragen. Er zit vaak veel schooltaal in met instructiewerkwoorden als ‘motiveer je antwoord’, ‘licht toe’ en ‘verklaar’. Als je de vragen in examenbundels doorneemt, begrijp je ze beter. Leer onderscheid maken tussen gewone taal en schooltaal. Dan weet je tijdens het examen beter wat je moet doen om vragen te beantwoorden.’
3. Let op signaalwoorden in leesteksten
‘Kijk naar signaalwoorden zoals ‘behalve’, ‘doordat’ en ‘omdat’. Die geven veel betekenis aan een tekst. Dat kan in het Nederlands, maar ook in vreemde talen. Als je signaalwoorden in het Frans uit je hoofd weet, begrijp je de inhoud beter.’
4. Breng regelmaat aan tijdens het leren
‘Stel voor jezelf een doel om drie kwartier te leren, en bouw dit langzaam op. Pauzeer regelmatig.’
5. Neem op hoelang je over een vraag doet
‘Soms is aangegeven hoeveel minuten je over een vraag doet. Maar niet iedereen doet er even lang over. Ga na hoelang je nodig hebt door te klokken. Zo wen je aan de tijdsdruk van sommige vragen. Als je weet hoelang je over sommige vragen doet, kun je beter plannen tijdens je examen.’
6. Zet een raampje open
‘Een goed geventileerde ruimte helpt. Zet dus een raampje open in je kamer als je aan het leren bent. Ga na wat jou helpt: je weet zelf onder welke omstandigheden je je het best concentreert.’
7. Oefen in vraag-antwoordinstructies
‘Bij vakken zoals geschiedenis en maatschappijkunde worden open vragen gesteld. Om die goed te beantwoorden moet je weten waarmee je antwoord moet beginnen. Oefen dit met behulp van examenbundels.’