Luister naar

De mooiste dijkjes zijn niet voor de motorrijder

Nieuws
Lopik verbiedt in de zomerse weekenden motoren op de smalle Lekdijk. Boze motorrijders stappen naar de rechter. ‘We betalen toch netjes wegenbelasting?’
Hilbert Meijer Hilbert Meijer
maandag 19 februari 2018 om 20:27
Op een doordeweekse februaridag is het rustig op de Lekdijk tussen Lopik en Schoonhoven. Zodra het wat warmer wordt, loopt het er vol met wandelaars, fietsers, auto’s en motorrijders.
Op een doordeweekse februaridag is het rustig op de Lekdijk tussen Lopik en Schoonhoven. Zodra het wat warmer wordt, loopt het er vol met wandelaars, fietsers, auto’s en motorrijders. nd

Lopik

Het is deze frisse februaridag rustig op de Lekdijk bij Lopik. ?Dat verandert zodra het kwik de vijftien graden aantikt en het zonnetje doorbreekt?. Dan stroomt het hier vol? met fietsers, wandelaars, auto’s en motorrijders?. Wie hier wel eens is geweest, weet waarom: de Lek kronkelt door het landschap en de hoge, smalle dijk kronkelt mee. De binnenvaartschepen, de wilgen, de fruitbomen, de Hollandse luchten, de groene vergezichten. ‘Echt genieten’, verzekert motorrijder Michiel Buitenwerf. ‘En op de motor nog het meest.’

Dat motorgeluk wordt bedreigd door de voornemens van de gemeente ­Lopik. Vorig jaar zomer deed de ­gemeente een proef met het afsluiten van de dijk voor motoren. In de weekenden van maart tot en met ­oktober mochten de motormuizen niet meer over een deel van de dijk tussen Lopik en Schoonhoven. Die proef wordt nu omgezet in een definitieve afsluiting voor motorrijders in de zomerse weekenden.

‘We moeten een keer onder ogen zien dat niet alles kan op een weg van iets meer dan drie meter breed’, verklaart wethouder Gerrit Spelt (Verkeer). ‘Het gaat gewoon niet meer.’

totaalverbod

De drukte op de Lekdijk is al vaak onderwerp van gesprek geweest in het gemeentehuis van Lopik. Drie jaar geleden kwam het college met het rigoureuze plan de dijk voor al het gemotoriseerd verkeer af te sluiten. Dat totaalverbod bleek niet haalbaar. Nu ligt er dus het plan om auto’s wél, en motoren níét toe te laten. Volgens de wethouder is daar een goede reden voor: auto’s worden op een smalle dijk min of meer gedwongen rustig aan te doen, terwijl motorrijders zich mengen met het overige verkeer. ‘Dat geeft een onveilig gevoel bij wandelaars en fietsers’, legt hij uit. ‘Als een motor met 60 kilometer per uur langs een voetganger gaat, doet niemand iets fout. Toch komt het bedreigend over.’

Dat hij daarmee geen vrienden maakt in de motorwereld, wist Spelt van tevoren. ‘Pure discriminatie’, is het heldere standpunt van Michiel Buitenwerf, voorzitter van Motorrijdersactiegroep MAG. Hij laat het er niet bij zitten en stapt naar de rechter, samen met de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging. Voorzitter van die vereniging is Jan Wilms. Hij ziet het motorverbod als een groepsstraf voor een paar rotte appels die op hun scheurijzer de dijk als racecircuit gebruiken. ‘Op de mooie plekken in Nederland wordt het steeds drukker. Dan komt het aan op verdraagzaamheid. Fietsers, automobilisten, motorrijders en wandelaars zullen met elkaar moeten recreëren.’ Het gaat om goed ‘samenspel’, zoals Buitenwerf het noemt. ‘Dat gaat op zo’n krappe dijk niet altijd helemaal lekker, maar dat geldt voor elke weg waar het druk is.’

De kwestie ligt gevoelig onder bewoners langs de Lekdijk. Volgens Jan Wilms van motorvereniging KNMV zit de gemeente Lopik in een spagaat. ‘De gemeente ziet zelf ook wel dat ze weinig juridische gronden heeft voor zo’n verbod. Alleen worden ze al twintig jaar lang bestookt door een groep bewoners.’

Wethouder Spelt zelf wijst op een enquête onder omwonenden, waaruit blijkt dat 80 procent voor een motorverbod is. ‘Als je bewoners spreekt, blijkt er meer nuance’, erkent hij, ‘maar we moeten ons besluit ergens op baseren. En we zijn er niet op uit de hele dijk te verbieden, het gaat om een stukje. Er blijft voor motorrijders vijftien kilometer over om van te genieten.’

De nuance waar de wethouder het over heeft, blijkt inderdaad aanwezig bij de mensen aan de Lekdijk. ‘Je mag het waarschijnlijk niet zeggen, maar die klagers zijn allemaal import, die denken alleen aan zichzelf’, zegt een hovenier die al 69 jaar langs de dijk woont. Hij wil, net als andere bewoners, wel praten, maar niet met zijn naam in de krant, ‘want je weet maar nooit’. ‘Het is echt niet zo dat je hier de hele dag door motoren hoort’, zegt hij. ‘Maar, als je je er eenmaal aan gaat storen, dan hoor je niet anders meer. Zo werkt dat.’ Een paar huizen verder vertelt een bewoner over het leed op de smalle dijk, van dodelijke fietsongelukken tot afgereden autospiegels. De rekening daarvan afschuiven op de motorrijders vindt hij onterecht. Bovendien: dat motorverbod gaf vorig jaar alleen maar meer overlast. Bij de Zijdeweg moesten ze de dijk af, en daar ontstonden hele opstoppingen. ‘Dan stonden ze te vergaderen waar ze heen moesten.’

Een dame die net met haar fiets de steile dijk opkomt, is nog het meest kritisch: ‘De hond is bang voor het geluid van motoren en als je op een zomerdag voor het huis zit kun je elkaar soms niet eens verstaan.’

onhoudbaar

Intussen is Michiel Buitenwerf van de Motorrijdersactiegroep strijdvaardig. ‘We zijn al meerdere keren met de gemeente in gesprek geweest, maar niet tot een oplossing gekomen’, zegt hij. ‘De argumenten die de gemeente heeft om de motor te weren zijn niet zodanig dat we zeggen: “u heeft gelijk, we rijden wel een stukje om”.’

Dat wethouder Spelt de motoren ook wil verbieden vanwege geluidsoverlast, is volgens de motororganisaties juridisch onhoudbaar. ‘Er gelden geluidsnormen voor voertuigen en de normale motor voldoet daaraan’, zegt Michiel Buitenwerf.

Wilms: ‘Geluidsoverlast is altijd een beladen onderwerp, dat heeft veel te maken met emotie.’ Hij beaamt dat het geluid van een wegscheurende motor doordringend kan zijn. ‘Wij zeggen ook altijd: onze hobby hoeft niet de hobby van iemand anders te zijn. Ik vind dat mensen die zich misdragen bekeurd moeten worden. Er zitten altijd een paar rotte appels tussen, maar scheer niet iedereen over één kam. Het kan niet zo zijn dat de goedwillende motorrijder die netjes wegenbelasting betaalt daar de dupe van wordt.’

Waarschijnlijk wachten de MAG en de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging eerst de afloop van een vergelijkbare rechtszaak af. Die spanden zij aan tegen de gemeente Lingewaard, bij Nijmegen, die eveneens motorrijders van een dijk weert. De rechter doet daarover binnen twee weken uitspraak. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Koningin Juliana neemt deel aan de Drentse fietsvierdaagse in juli 1975.

Dankzij een voorvader van Willem-Alexander ligt Ter Apel niet in Drenthe. Dat vonden de Drenten niet fijn

De Oranjes hebben op vele wijzen hun stempel op Drenthe gedrukt. Zonder Willem I had Ter Apel bij Drenthe behoord, inclusief het opvangcentrum voor asielzoekers.

De Q-koorts is aangetroffen op een boerderij met melkschapen.

Q-koorts in Gelderland: hoe groot is het risico voor de mens? Vier vragen

Voor het eerst sinds 2016 is in Nederland Q-koorts aangetroffen bij Nederlandse melkgeiten en melkschapen. De bacterie besmette in het verleden duizenden Nederlanders, van wie een deel jaren later nog worstelt met de medische nasleep.

Leerlingen van een vmbo-school worden getoetst bij het landelijk praktijkexamen mobiliteit en transport.

Praktijkonderwijs en vmbo kampen met forse daling leerlingenaantallen, doorstroomtoets lijkt oorzaak

Er zijn sterke aanwijzingen dat de nieuwe doorstroomtoets in groep 8, die de kansengelijkheid in het onderwijs moet bevorderen, leidt tot een forse daling van het aantal leerlingen dat naar het praktijkonderwijs of het vmbo gaat.

Marielle Paul: liefst vaste docenten.

Externe docent bijna twee keer zo duur

Den Haag

Als de gemeente de hele buurt erbij betrekt, en eerlijk communiceert over de knelpunten, komt nieuwbouw sneller op gang.

Zo krijgen gemeenten nieuwbouw sneller van de grond. 'Betrek niet alleen directe buren erbij'

Woningzoekers moeten door bezwaren van mondige burgers langer wachten op een huis. Hoe kan een gemeente nieuwbouw sneller op de rit krijgen? Vier tips van experts.

ChristenUnie-fractievoorzitter Bikker tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer op 26 maart. Bikker vertelde woensdag in Sven op 1 dat het kantoor van de partij met leuzen en stickers was beklad.

ChristenUnie doet aangifte na derde bekladding van partijbureau in een week tijd

Voor de derde keer in enkele dagen werd het partijkantoor van de ChristenUnie woensdagochtend tijd beklad met pro-Palestijnse leuzen. Aanvankelijk wilde de partij geen aangifte doen, maar heeft dat nu alsnog gedaan.