© Joren De Weerdt

Verkeersbord lacht ook naar wie te snel rijdt: “De kinderen verdienen beter”

De recent geplaatste elektronische borden in de Klokkenlaan en Zandlaan staan niet goed afgesteld. Dat zegt onafhankelijk raadslid John Van Laer. Wie te hard rijdt in de zone dertig, krijgt een smiley te zien.

Bert provoost

In de omgeving geldt een maximumsnelheid van vijftig kilometer per uur. Maar op de momenten dat er schoolkinderen passeren, geldt er een zone dertig. “Maar ook op die momenten blijft het bord iedereen een smiley geven die tot vijftig kilometer per uur rijdt. Dat is een totaal verkeerd signaal. Wie 66 procent te snel rijdt, krijgt nog een proficiat. De kinderen van Goezo! Klokkenlaan en Vrije Basisschool De Zandloper verdienen beter”, klaagt raadslid John Van Laer aan.

Burgemeester Paul Verbeeck (CD&V) legt uit wat er aan de hand is. “De smileys geven inderdaad de snelheid weer. Maar dat is niet het enige wat zulke elektronische snelheidsborden doen. Ze tellen ook het aantal voertuigen. En het is net daarom dat we ze in de eerste plaats gezet hebben. We zijn namelijk met de politie een analyse aan het maken van het aantal bewegingen rond de school. Op die manier kunnen we de verkeersveiligheid verbeteren”, verklaart de burgemeester.

“De beschikbare elektronische borden zijn niet variabel. Ze kunnen dus niet zo ingesteld worden dat ze op verschillende uren een andere maximumsnelheid aangeven. Dat wil dus concreet zeggen dat bij het begin en bij het einde van de schooldag ze een foute maximumsnelheid adviseren. Dat gaat om twee keer een half uur dat er inderdaad een fout signaal wordt gegeven. De rest van de dag lacht het bord wel correct. Als we ze op dertig kilometer per uur zouden instellen, dan zou er 23 uur per dag een foutief signaal gegeven worden. We willen nu het cijfermateriaal verzamelen en daarom moeten de borden er een tijdje staan”, aldus Paul Verbeeck.

Aannemer zorgt voor overlast

In de omgeving van de ‘Nieuwe Parochie’ is er nog meer bezorgdheid over de verkeerssituatie, zo stelt Van Laer. “De projectontwikkelaar die er aan het bouwen is in de Dorselvelden, zorgt ook voor veel overlast. “Er is al eerder gewezen op het gevaarlijk kruispunt Boshoek-Zandlaan, er is een petitie van de buurtbewoners geweest schooldirectie van De Zandloper heeft ook om aandacht gevraagd. Maar schijnbaar mag de aannemer alle afspraken aan zijn laars lappen. Er wordt dan gepasseerd met diepladers en dat zorgt voor verkeerschaos als de school begint.”

Schepen van Ruimtelijke Ordening Veerle Boeckxstaens (Nijlen & U) zegt dat er duidelijke voorwaarden zijn opgelegd. “De aanvrager had geen afspraken gemaakt over de mobiliteit, dat moest nochtans volgens zijn stedenbouwkundige vergunning. Er is ondertussen een vergadering geweest waar een paar dingen zijn uitgeklaard. Het werfverkeer mag niet bij het begin en einde van de school passeren. Ook de circulatie is vastgelegd. Ook onderaannemers en leveranciers moeten op hoogte gesteld worden. Uitzonderingen kunnen nog bij bijvoorbeeld het storten van beton, maar enkel als dat op voorhand zo aangevraagd is. Gemeente en politie gaan streng toekijken of de afspraken worden nageleefd.”