"Tesla vraagt leveranciers geld terug"
Tesla heeft toeleveranciers verzocht een deel van zijn eerdere betalingen terug te storten. De maker van elektrische auto's vroeg om die gunst om zijn activiteiten winstgevend te maken, zo blijkt uit een memo die The Wall Street Journal kon inkijken.
Het verzoek zou betrekking hebben op betalingen die teruggaan tot 2016. Een inkoopmanager vraagt in het memo om een "aanzienlijk bedrag" van leveranciers. Zij zouden dat geld moeten zien als investering in de groei van de autofabrikant, die hen zelf uiteindelijk ook ten goede komt.
Tesla wilde tegenover de zakenkrant niets zeggen over de memo. Wel bevestigde het bedrijf van Elon Musk bij leveranciers om kortingen te vragen, wat een standaardpraktijk bij contractonderhandelingen zou zijn.
De Amerikaanse onderneming heeft in zijn vijftienjarige bestaan nooit een boekjaar met winst afgesloten, maar verwacht in het derde en vierde kwartaal van dit jaar winstgevend te zijn. Daarvoor moet het wel ambitieuze productiedoelstellingen halen voor zijn Model 3, de eerste auto van Tesla voor een breder publiek. De fabricage van het 'instapmodel' liep meermaals vertraging op.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Aandelen Tesla nemen duik nadat Elon Musk Britse duiker “pedofiel” noemt
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
-
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
-
Tesla verdacht van gesjoemel met productiecijfers
De Amerikaanse toezichthouder voor de beurs onderzoekt mogelijk gesjoemel van Tesla met productiecijfers. De autofabrikant zou wekelijkse productieaantallen hebben gemeld die tot wel 44 procent hoger waren dan de werkelijkheid. -
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
Wie een auto wil kopen, maakt (meestal) een proefrit. Ook al duurt die al bij al niet lang, zo’n tochtje geeft je meteen een goed idee van wat de wagen waard is en hoe je je voelt achter het stuur. Independer.be geeft een handvol gouden tips om op te letten tijdens die rit, ook in verband met je verzekering. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Slim tanken kan je tot 37 cent per liter besparen: zo rijd je het goedkoopst naar je vakantiebestemming
-
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
Honderden Duitse Tesla-eigenaren moeten subsidie terugbetalen
Ruim duizend Duitse eigenaren van een Tesla moeten een overheidssubsidie van 2.000 euro terugbetalen. Hun elektrische auto blijkt duurder dan de maximumprijs van 60.000 euro die gold als grens voor de vergoeding. Dat heeft het overheidsorgaan Bafa, dat de milieusubsidies beheert, aangekondigd. -
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
28 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerHendrik Patyn
Hendrik Patyn
Els Pauwels
Moreno Tecchio
Roland Vanlerberghe