Foto: Getty

Politieke advertenties Vlaams Belang en Groen op sociale media flirten met wat mag van Europa

Partijen als Vlaams Belang en Groen, en politici van die partijen, blijken bepaalde posts op Facebook en Instagram specifiek te richten op mensen met een bepaalde achtergrond of hen net daarom geen advertenties te sturen. Dat schrijft De Tijd. Beide partijen zeggen zich te houden aan wat is toegelaten, maar onderzoeker Gunther Vanden Eynde van de KU Leuven heeft daar toch wel enkele bedenkingen bij. 

Als uit je profiel blijkt dat je interesse hebt in Marokko, Afghanistan of Indonesië krijg je waarschijnlijk geen advertenties te zien die door Vlaams Belang worden betaald. Groen blijkt dan weer advertenties specifiek te richten op wie interesse heeft getoond in bijvoorbeeld de Marokkaanse keuken.

"Bij die targeting-technieken kan je bepaalde criteria gaan selecteren en dus bepalen wie jouw boodschap kan te zien krijgen", legt Gunther Vanden Eynde uit in De Ochtend. "Bij deze moet zelfs Google dan ervoor zorgen dat het bij de juiste personen terechtkomt en dat het terechtkomt bij personen die je wil targeten."

Zouden we niet kunnen verwachten dat partijen die vertegenwoordigd zijn in Europa op de hoogte zijn van de Europese wetgeving?

Gunther Vanden Eynde (KU Leuven)

Nochtans bestaat er in de Europese Unie iets als de Digital Services Act, die targeten op basis van etniciteit verbiedt. Onlangs zijn ook nieuwe regels aangenomen die strenger voor politieke advertenties zijn. "Daarin staat duidelijk dat het niet meer is toegelaten om te targeten op basis van die etniciteit", zegt Vanden Eynde. Etniciteit slaat op onder meer religie, seksuele oriëntatie, ideologie, filosofische oriëntering of overtuiging.

De verstrenging van de Digital Services Act geldt nog niet voor deze verkiezingen, maar politieke partijen mogen zich daar niet achter verbergen. "Als je dan een reactie van één van de politieke partijen leest dat ze graag zouden hebben dat Meta hen laat weten als iets niet is toegelaten, dan is dat een beetje raar", vindt Vanden Eynde.

"Zouden we niet kunnen veronderstellen dat politieke partijen die vertegenwoordigd zijn op Europees niveau op de hoogte zijn van de Europese wetgeving, van de manier waarop die Europese wetgeving is tot stand gekomen en wat de bedoeling van die regels is?"

Vanden Eynde vindt het ook merkwaardig dat partijen zich met advertenties richten op een publiek van wie ze denken dat het hen gunstig gezind is. "Is het niet de bedoeling dat partijen niet bezig zijn met 'preach to the converted', maar net hen proberen te overtuigen die nog niet overtuigd zijn van hun ideeën? Want dat maakt dat er uiteindelijk een interessante discussie kan ontstaan."

"Het is toch door die tegenstelling van meningen dat de discussie interessant wordt en dat je eventueel toch mensen kan overtuigen", vindt Vanden Eynde.

Meest gelezen