Rikkie De Ooievaar, grote animatiefilm deels gemaakt door Genks bedrijf

Eind maart vliegt ‘Rikkie De Ooievaar’ de bioscoopzalen binnen. In tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden, is Rikkie geen vogel die bijklust als babyleverancier, maar een mus. Het vogeltje werd bedacht door de Duitser Reza Memari en tot leven gewekt door het Genkse animatiebedrijf Walking The Dog.

nco

Deze paasvakantie kan u nog eens naar een animatiefilm gaan kijken van eigen bodem, of toch gedeeltelijk. ‘Rikkie De Ooievaar’ is een coproductie tussen Duitsland, Luxemburg, Noorwegen en België. Die Belgische tint kwam van Walking The Dog, een animatiebedrijf dat in 1999 werd opgericht door de Loonse Anton Roebben (55) en Breeënaar Eric Goossens (55) en films als ‘A Monster In Paris’ en ‘Jack En Het Koekoekshart’ op het palmares heeft staan. “De boodschap achter ‘Rikkie De Ooievaar’ heeft ons overtuigd om in deze coproductie te stappen”, vertelt Goossens. “Het is belangrijk dat een animatiefilm niet puur om amusement draait, maar ook iets bijbrengt.”

De les die scenarist en regisseur Reza Memari wil meegeven, is dat we niet te snel mogen oordelen over anderen. “‘Rikkie’ is een autobiografisch verhaal: Reza is als Iranees naar Duitsland gevlucht, maar voelde zich daar in het begin niet echt welkom. Dat is vergelijkbaar met de kleine mus Rikkie die in een ooievaarsnest terechtkomt. Daardoor denkt hij dat hij ook een ooievaar is, maar hij wordt niet aanvaard door de anderen. Wanneer zij naar het warme zuiden trekken, laten ze hem achter.”

Samenwerking

Walking The Dog heeft de hele structuur van deze internationale samenwerking op poten gezet en de look van de film bepaald. Naast de artistieke invulling namen ze een gedeelte van het animatiewerk op, dat werd uitgevoerd in hun studio’s in Genk en Brussel. De rest werd verdeeld over de collega’s in de andere landen. In totaal waren er zo’n 250 animators bij betrokken, maar dat maakte het niet altijd gemakkelijk. “Als je moet verder werken op materiaal van anderen dat niet perfect is uitgevoerd, zit je in de miserie. Het liefst doe je alles in één studio zodat je de volledige controle hebt, maar door de hoge kostprijs van zo’n animatiefilm is dat in Europa bijna onmogelijk.” Ook de veren van de vele vogels in de film durfden wel eens voor ergernis zorgen. “Het gaat dan niet alleen over de grote veren, maar vooral de 100.000 pluimpjes bij zo’n vogel vergen veel werk. De computerrendering voor dat soort beelden is een nachtmerrie. En dan zitten er nog eens heel wat verschillende vogels in de film”, aldus Goossens.

Vervolg

‘Rikkie De Ooievaar’ ging vorig jaar onder de titel ‘Richard The Stork’ in première op de Berlinale en is intussen aan 135 landen verkocht. Vooral in Frankrijk scheert de prent hoge toppen. “De film is daar begin februari uitgekomen en men had zo’n 300.000 bezoekers verwacht, maar intussen staat de teller al op 600.000. Nu zijn België en Nederland aan de beurt.” Door het succes staat het licht al op groen voor een vervolg. “Voor het eerst zullen we voor een tweede keer samenwerken met dezelfde producent en regisseur. Er wordt momenteel aan het scenario gewerkt. De productie zou in 2020 moeten starten.” Maar Walking The Dog heeft intussen werk genoeg: zo zal het zijn animators in de nabije toekomst moeten inschakelen voor de animatiereeks ‘Vos En Haas’ voor Ketnet en een klassiek geanimeerde film over Anne Frank.

‘Rikkie De Ooievaar’, 25/03 in avant-première in Euroscoop Genk, 28/03 in de zalen.

Wil je er in Genk bijzijn? Kijk dan op de achterkant of surf naar hbvl.be/rikkie

www.walkingthedog.be