Luister naar

Ach, blijf vanaf uw vakantieadres toch ansichtkaarten sturen

Nieuws
Een echte ansichtkaart door de brievenbus, daar kunnen geen elektronische chats of filmpjes tegenop.
Hans Ester
maandag 23 juli 2018 om 03:00
Ansichtkaarten te koop in Rome, naast een brievenbus. De ansichtkaart, een uitvinding van de negentiende eeuw, verdient een renaissance.
Ansichtkaarten te koop in Rome, naast een brievenbus. De ansichtkaart, een uitvinding van de negentiende eeuw, verdient een renaissance. ap / Lars Halbauer

De Duitse Bild-Zeitung bracht kort geleden het bericht dat bijna 50 procent van de Duitse toeristen van plan is ansichtkaarten te versturen vanaf het vakantieadres.

Dit hoge aantal is een verrassing voor wie de laatste jaren aan een schamele oogst van ansichtkaarten gewend is geraakt. Zouden na vijf magere jaren nu vijf vette jaren in aantocht zijn?

In ieder geval is het zaak nu over de mogelijke meerwaarde van de ansichtkaart na te denken.

Wie de tent opzet op Terschelling of de Andes gaat beklimmen en naar Lima vliegt, wil het thuisfront van de gebeurtenissen op de hoogte houden. Dat gebeurt via de i-Pad, via WeChat, Facetime of Skype.

De omgeving waarin de toerist verkeert, kan niet duidelijker en fraaier in beeld komen. Technisch is het mogelijk foto’s of filmpjes naar familieleden en vrienden over de hele wereld te sturen.

Een dergelijke zending draagt de schijn van een persoonlijk bericht, maar is in werkelijkheid voor een brede openbaarheid bestemd.

Een gesprek voeren met de thuisblijvers kan ook, inclusief beelden over en weer. Die gesprekken zijn wel persoonlijk en exclusief.

geruststelling

Het eerste doel van een gespreks­contact tussen uit en thuis vormen de geruststelling dat de vakantiebestemming veilig is bereikt, en de constatering dat de zon daar heerlijk schijnt.

Bij het contact via de moderne sociale media lijkt het om normale communicatie te gaan. Zo lijkt het, maar zo is het niet. De positie van de gesprekspartners is ongelijk. De functie van de ontvangende partij is die van applaus­machine.

De vakantiegangers willen bewondering oogsten voor hun keuze van vakantieoord. Zij zitten niet te wachten op chagrijnig commentaar van de betweterige familieleden in Purmerend.

gelukwensen

Dit is de crux. De berichtgeving naar de thuisblijvers is niet primair gericht op geruststellende informatie, maar op gelukwensen met het gekozen vakantie doel. Wie foto’s en filmpjes stuurt, wil zichzelf zien door de ogen van de emotioneel geraakte, misschien wel jaloerse familie thuis. Met het rondtetteren van alle heerlijkheden verheerlijkt de zender zichzelf door middel van de ontvanger.

creatieve inbreng

Werkt dit bij de ansichtkaart niet op dezelfde manier?

Mogelijk is dat ten dele het geval.

Het grote verschil ligt echter in de tijd tussen het ervaren van de vakantieomgeving en het neerschrijven van een persoonlijke boodschap op de achterkant van de afbeelding die aan deze kaart haar naam gaf – de ­Ansicht.

Er wordt hoe dan ook – met een korte of een langere tekst – een creatieve inbreng van de afzender verwacht. Je kunt een grappig voorval weergeven of iets over de sfeer in Bangkok of Hongkong vertellen. Het is jouw tekst, die met een pen is geschreven, en geen glad product dat door een technisch hoogstaande elektronicafirma is gefabriceerd. Jijzelf bent de machine.

postzegel

Een bijkomende eigenschap van ansichtkaarten uit het buitenland is dat ze gesierd worden met een onbekende – wellicht exotische – postzegel. Wat is er fijner dan de over een lange afstand vervoerde ansichtkaarten bij jou op de deurmat te zien liggen?

Van het lezen kun je een aangenaam ritueel maken. Je hoeft niet meteen te lezen, maar een soort voorvreugde inbouwen.

Bij Facetime en aanverwante communicatievormen moet je stante pede reageren, alles uit je handen laten vallen en emotioneel een salto mortale maken.

De tijdens de negentiende eeuw opgekomen ansichtkaart verdient een renaissance.

De ansichtkaart is een bron van vreugde, nu en later, wanneer de ontvangen kaarten veilig in een album zijn opgeborgen. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Voedselbank in Rotterdam West Delfshaven. Vrijwilligers controleren de voorraden en laden de vrachtwagens.

Rotterdam, is er wel een plek onder de zon voor mensen die we kwetsbaar noemen?

Weer wordt het plan van stal gehaald om in Rotterdam mensen met hogere inkomens tussen minder draagkrachtigen te laten wonen. Het is al eerder mislukt. En het is onrechtvaardig, schrijft Gerlinde Robbertsen.

Omdat Iran nog altijd een handelspartner is van de EU, bestaat de indruk dat dat een rol speelt om de Iraanse Revolutionaire Garde niet op de Europese terreurlijst te zetten.

Gênante en bureaucratische vertoning bij Europese aanpak van Iraanse Revolutionaire Garde

In de Europese discussie over het aanpakken van de Iraanse Revolutionaire Garde voert volgens Freek Vergeer de koopmansgeest de boventoon. Met Iran valt geld te verdienen.

Het bezit van de auto zorgt in mijn geval voor een mildere houding: je kunt niet alle wereldproblemen in je eentje oplossen.

Van treinreiziger naar filerijder. Wat het bezit van een Volkswagen Up met mijn wereldbeeld doet

Lange tijd zei Carin Slotboom tegen autorijders: ‘wat geeft jou het recht om auto te rijden, terwijl je weet dat de invloed op de omgeving slecht is?’ Ze heeft nu ruim een half jaar zelf een auto en maakt de balans op.

Nederland neemt met zo'n 5000 militairen deel aan de NAVO-oefening Steadfast, waar in totaal 90.000 militairen uit 32 landen aan meedoen. Hier vindt een oversteek van de IJssel plaats.

Dienstplicht alleen voor jongeren? Stel de héle maatschappij in dienst van Defensie

Een oorlogseconomie klinkt eng, maar het gebrek aan zo’n economie is veel zorgelijker, betoogt militair Herwin Meerveld. Hij vindt dat je de dienstplicht veel breder moet zien.

NSC wil dat de overheid regelt dat werkgevers medewerkers aanspreken op welke dag ze naar kantoor komen, om zo de verkeersdrukte te spreiden.

Voorschriften, regels en wetten maken mensen en ondernemingen kapot, zegt Frank van den heuvel

Wanneer stopt de drang bij de overheid naar registratie, regels en controle? Ondernemers zijn volgens Frank van den Heuvel woest en wanhopig. Dit is de reden dat mensen klaar zijn met ‘Den Haag’.

We maken de mooie hoofdstukken van het leven tot kostbare herinneringen.

Liefdevol ontvlechten bij een echtscheiding is mogelijk: erken elkaars menselijkheid

Midden in de storm van een echtscheiding is het mogelijk samen te kiezen voor een proces van liefdevol ontvlechten, stelt voorganger en therapeut Martin de Jong.