Mike Dierickx, alias Push, Antwerpenaar in New York: “Elke keer als ik in Antwerpen moet zijn, maak ik minstens twee uur vrij om terug te gaan naar de buurten van vroeger.” © rr

Push, de Antwerpenaar achter ‘Universal Nation’, woont al jaren in New York

Op vrijdag 22 februari keert Age of Love terug naar de tijd van de cassettes, jeansvestjes en rijkswachters. Naar de muziek van clubs als Carat, Illusion, Extreme en Cherry Moon. Wordt ook verwacht achter de draaitafels: Antwerpenaar Mike Dierickx, alias Push. Als topproducer van het Deurnese houselabel Bonzai Records was hij twintig jaar geleden verantwoordelijk voor de tijdloze hit Universal Nation.

greg van roosbroeck

De kans dat de naam Mike Dierickx (45) een belletje doet rinkelen, is even klein als dat KSC Lokeren nog Europees voetbal haalt. En toch is de uit Antwerpen afkomstige producer geen kleine jongen. Niet zozeer door zijn carrière bij Germinal Ekeren, waar hij zijn hele jeugd gevoetbald heeft, maar door de housenummers die hij de afgelopen jaren gemaakt heeft.

Dierickx produceerde ze onder bijna vijftig verschillende aliassen, maar zijn bekendste is wellicht Push. Eind jaren negentig veroverde hij met de clubklassieker Universal Nation zo ongeveer heel Europa. Dierickx slaagde er zelfs in om, als enige Belg ooit, zeven keer in de Britse top 40 te staan met zuiver instrumentale muziek. Niet onterecht dus dat Age of Love, een in Gent geboren partyconcept rond housemuziek uit de jaren negentig, Push speciaal vanuit zijn huidige woonplaats New York laat overvliegen om een set te draaien. Daar woont hij sinds 2010 met zijn Amerikaanse vrouw Caroline en hun kinderen Mathis en Maxim.

“Ik ben er doelbewust naartoe getrokken”, vertelt Mike tijdens een veertig minuten durend telefoongesprek. “Natuurlijk had ik een Amerikaanse vrouw, maar ik was ook benieuwd naar wat verhuizen naar een heel ander land kon doen met een muzikant. En het is me bevallen, want ik woon er nog steeds en ik ben er elektronische muziek blijven maken.”

Rozemaai

Mike woont op de grens van Queens en Long Island, op vijftien minuten rijden van de John F. Kennedy International Airport. “Een weloverwogen keuze”, zegt hij. “Met twee kinderen wilde ik het drukke stadsleven ontlopen. Nu woon ik in een rustige en groene wijk die je kan vergelijken met Brasschaat of Schoten. Maar tegelijk ben ik snel weer weg als ik ergens ter wereld moet gaan optreden.”

Die optredens brengen hem nog heel af en toe naar Antwerpen. Zoals voor Age of Love in de Lotto Arena, maar ook voor Tomorrowland in Boom, waar hij sinds de eerste editie van 2005 gevraagd wordt. “Ik ben en blijf een trotse Antwerpenaar”, zegt Mike, die opgroeide in de Ekerse wijk Rozemaai en er meteen bij zegt dat hij een trouwe (digitale) abonnee is van uw krant.

“Elke keer als ik in Antwerpen moet zijn, boek ik hetzelfde hotel vlak bij het stadscentrum. En dan maak ik minstens twee uur vrij om terug te gaan naar de buurten van vroeger, zoals het Eilandje, waar ik ook gewoond heb, en het Veltwijckpark, waar het stadion van Germinal Ekeren stond.”

Het is pas sinds een paar jaar dat Mike zich een beetje op zijn gemak voelt als hij door Antwerpen toert. “Ik voelde me als inwoner van New York elke keer opnieuw een toerist. Dat is en blijft nog altijd moeilijk, want Antwerpen is mijn stad.”

“Kom eens naar boven”

Antwerpen is voor Mike ook de plaats waar zijn carrière als producer van elektronische muziek van de grond kwam. Waar hij van 13-jarige knutselaar met cassettedecks evolueerde naar een topproducer van Bonzai Records, het illustere platenlabel met hoofdzetel en studio op de Herentalsebaan in Deurne.

“Het is daar dat ik Universal Nation gemaakt heb. Het was eind 1997 en ik had net Prisma klaar, een nieuw nummer onder mijn oude alias Push. Christian Pieters, de oprichter van Bonzai en ook bekend als DJ Fly, vond het nummer oké, maar hij zei: ‘Mike, een vinylplaat heeft twee kanten. Maak nog eens snel iets voor op de B-kant.’ Ik begon te knutselen en een paar uur later gaf ik een nummer af dat volgens mij best oké was, maar nog altijd wel een B-plaatje.”

Mike noemde zijn maaksel Universal Nation omdat een paar maanden later de Love Parade plaatsvond. Die zou weer een miljoen mensen uit de hele wereld naar Berlijn lokken. “Ik kreeg opnieuw telefoon van Christian: ‘Kom eens naar boven.’ Ik weet nog dat ik dacht: verdomme, nu is het gedaan met mij. Zeker in die tijd was Christian een imposant figuur. Ik was er zeker van dat ik iets verkeerd gedaan had. Maar hij vond mijn B-kantje zo abnormaal goed dat hij Universal Nation een eigen release gaf.”

Kerstmarkt

Het resultaat was een euforische tranceplaat die in 1998 in België uitkwam en snel getekend werd in Duitsland, Frankrijk, Engeland en Spanje. In 1999 kende zo ongeveer iedereen op de wereld die nog maar een béétje naar elektronische muziek luisterde de plaat. “Het besef dat ik een megahit gemaakt had, kwam er bij mij al in 1998, op de Love Parade. We hadden met Bonzai Records een eigen vrachtwagen. Op een bepaald moment loop ik een straatje in en hoor ik Paul Van Dyk, nog steeds een van de bekendste trance-dj’s ter wereld, mijn nummer draaien. De duizenden mensen rond zijn vrachtwagen werden helemaal gek.”

Even gek genoeg kan Mike vandaag ongestoord rondwandelen. In New York én in Antwerpen. “Ik ben eind december herkend geweest op de kerstmarkt in Antwerpen. Dat was uitzonderlijk. En in de Verenigde Staten heb ik het meegemaakt dat iemand me herkende op de autosnelweg. Een gek die achter me begon te toeteren. Toen ik na lang aandringen mijn auto aan de kant zette, kwam de aap uit de mouw: ‘Mike fucking Push on the highway! Can you believe it!’ Maar voor het overige kan ik heel anoniem rondlopen. Mijn vrouw vindt dat ik best wat meer erkenning mag krijgen, maar zelf vind ik dat helemaal niet erg.”

INFO

Age of Love vrij 22/02 | lotto arena | antwerpen | www.ageoflove.be