‘Soms vragen wij ons af in de leraarskamer: “Wie vindt dat toch allemaal uit?”’
Mogen leraars nog wel écht lesgeven? Het gevoel leeft dat dat niet zo is. En dat dat één van de redenen is waarom de kwaliteit van ons onderwijs daalt.
‘Vroeger gaf ik elke week een dictee. Dat mag vandaag niet meer.’ Aan het woord is Johan De Donder, een leraar Nederlands, geschiedenis en economie met meer dan 30 jaar ervaring op de teller. Dat de kwaliteit van het onderwijs daalt, verbaast hem en veel van zijn collega’s niet. Een van de boosdoeners is volgens hen de moderne manier van lesgeven. Want de focus ligt daarbij niet langer op kennis, maar op vaardigheden en het zogenaamde ‘zelfontdekkend leren’. Moeten we terug naar het goede, oude onderwijs? ‘Leraren moeten terug een beetje les mogen geven.’
Credits
Stem Wouter Van Driessche | Redactie Wouter Van Driessche, Lise Bonduelle | Journalist Bart Brinckman | Audioproductie Brecht Plasschaert | Muziek Brecht Plasschaert | Eindredactie Wouter Van Driessche
Over deze podcast
Het Verhaal neemt u mee achter het nieuws. Voorbij de koppen en tussen de lijnen. Hier hoort u de verhalen achter, onder of naast de grote en kleine nieuwsverhalen. En de getuigenissen van de mensen die die verhalen schrijven, beleven of ondergaan.