“Politie kan je gestolen auto vanop afstand zelf laten terugrijden naar kantoor”
Nog zo’n tien jaar en dan zal de zelfrijdende wagen in onze contreien in het straatbeeld verschijnen, schat Hans Schönfeld, innovatiechef bij de Nederlandse politie. Dat soort slimme auto maakt het voor de politie mogelijk om gestolen voertuigen te laten terugrijden naar het dichtstbijzijnde kantoor, voorspelt Schönfeld. Al dan niet nog mét de opgesloten dief erin.
Het is een kwestie van tijd, maar de slimme zelfrijdende auto komt eraan. Een van de voordelen, naast een verhoogde verkeersveiligheid, is dat bij diefstal je de politie zal kunnen toelating geven om je wagen vanop afstand naar het dichtstbijzijnde politiekantoor te laten rijden. Als de dief zich op dat moment in je voertuig bevindt, wordt hij ook nog eens opgesloten, zodat de politie hem bij aankomst gewoon kan arresteren.
Het scenario doet vandaag nog vooral aan slapstick denken, maar ligt niet zo gek ver meer van ons af, beweert Chief Innovation Officer van de nationale Nederlandse politie, Hans Schönfeld.
Zijn team voerde al verscheidene experimenten uit met autonome wagens om na te gaan hoe diefstal en andere criminaliteit kan aangepakt worden. “We wilden weten of we dat soort auto’s kunnen laten halt houden of begeleiden naar een bepaalde locatie”, zegt Schönfeld aan The Next Web. “En het antwoord is: ja, dat krijgen we waarschijnlijk voor mekaar”.
Schönfeld voegt eraan toe dat merken als Tesla, Audi, Mercedes en Toyota werden getest. Zijn ploeg werkte daarvoor samen met de autofabrikanten zelf, “want deze informatie is ook voor hen waardevol”: “Als wij hun wagens kunnen hacken, dan kunnen anderen dat ook”.
Op dit moment bestaan er wel al beveiligingsopties vanop afstand. Tesla besloot recent nog een update door te voeren die voortaan het uitschakelen van de gps-tracker koppelt aan een paswoord van de eigenaar van de elektrische wagen. Dit om dieven te beletten dat systeem in de gestolen wagen meteen uit te zetten. General Motors rustte in 2009 ook al wagens uit met een systeem dat vanop afstand verhindert dat de dief de motor nog kan starten.
Maar een auto zonder bestuurder zélf ergens naartoe laten rijden, dát is nieuw. Het is wel nog niet meteen voor morgen, beseft Schönfeld. Er moeten de komende jaren eerst heel wat barrières genomen worden, zoals het legaliseren op zich al van zelfrijdende auto’s op de openbare weg.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
-
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
Maak jij graag een ritje met de fiets langs de Belgische kust? Dan kom je wellicht ook op de dijk terecht. En daar gelden wel degelijk verkeersregels. Wij zetten op een rijtje waarop je moet letten om boetes te voorkomen. -
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
Tesla gaat wereldwijd meer dan 10 procent van de banen schrappen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een interne email die topman Elon Musk naar het personeel stuurde. Eerder gingen er al geruchten rond over de ontslagronde. De bouwer van elektrische auto’s heeft namelijk al langer last van teruglopende verkoopcijfers. -
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
-
Deze vakantie met de auto door Duitsland? Opgelet: alleen in dit geval geldt er geen snelheidslimiet
Heel wat automobilisten zijn ervan overtuigd dat een snelheidslimiet op Duitse snelwegen automatisch eindigt wanneer bij de eerstvolgende oprit van de ‘Autobahn’ geen herhalingsbord staat. Maar dat is niet het geval. Tijd om dit misverstand de wereld uit te helpen. -
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
Wie zijn of haar loonbrief één dezer dagen onder de loep neemt, ziet in eerste instantie een mooi (bruto)bedrag staan. Groot is echter de teleurstelling als je ogen iets verder naar beneden glijden. Wat onderaan je loonstrookje als nettoloon rest - en dus op je rekening belandt - is een pak minder. Jobat.be schetst welke factoren dit verschil veroorzaken. -
PREMIUM19
De Renault 5 is terug: hoe een forse scheut nostalgie de pil van het elektrisch rijden moet helpen doorslikken
-
HLN Shop
“Gekookt zijn ze vaak echt niet lekker”: Pascale Naessens verklapt hoe je groenten wél smakelijk op je bord krijgt
-
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
De Vlaamse regering herstelt de toegang van oldtimers in lage-emissiezones (LEZ). Nadat de Raad van State de oorspronkelijke uitzonderingsregeling voor oldtimers had vernietigd, zou de toegang voor oldtimers binnenkort terugvallen op een regeling waarmee ze slechts 12 keer per jaar met een betalende dagpas binnen de LEZ in Gent of Antwerpen zouden mogen rijden. Op voorstel van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft de Vlaamse regering nu een besluit goedgekeurd waarin de Brusselse regeling wordt overgenomen en waarbij de lokale besturen individuele vrijstellingen kunnen verlenen. -
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
De BMW X2 is voortaan ook te verkrijgen in een volledig elektrische versie: de BMW iX2. HLN-autospecialist Joost Bolle ging op pad met deze elektrische wagen en ontdekte heel wat troeven, zeker voor sportieve rijders. Maar wat als je de benzine- en elektrische versie met elkaar vergelijkt? “Als autoliefhebber weet je snel wat kiezen.” -
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
18 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerChristian Deckers
JAN OOMS
Roeland Van de Wal
john Roderigas
Bart Geukens