Luchtverkeersleiders staken opnieuw: hinder op Brussels Airport en Charleroi, “schade loopt in de miljoenen”
Nieuwe acties van de luchtverkeersleiders bij Skeyes zorgen vandaag opnieuw voor vertragingen van het luchtverkeer in ons land. Met name op de luchthaven Brussels Airport en op Charleroi is er hinder, al zeker tot in de late namiddag. Het precieze kostenplaatje van de stakingen moet nog worden berekend, maar de schade loopt zeker in de miljoenen, zegt de federatie Belgian Air Transport Association (BATA).
De acties in het luchtverkeersleidingscentrum Canac2 startten vanochtend om 8 uur en zouden al zeker tot 16 uur duren. Zowel aankomende als vertrekkende vluchten op Brussels Airport hebben vertraging.
Onzekerheid
Bij Brussels Airlines zijn acht op de tien vluchten getroffen, met vertragingen tussen 1 uur en 1 uur 20 minuten. “Vooral tijdens de ochtendpiek was er hinder. Rond de middag is de situatie wat beter, maar we verwachten binnen enkele uren een nieuwe piek”, waarschuwt woordvoerster Kim Daenen. Voor de luchtvaartmaatschappij is het alle hens aan dek, door de onzekerheid is het moeilijk vooruit plannen.
Op de luchthaven van Charleroi zijn er vandaag ook vertragingen, maar zelden meer dan een uur, aldus de woordvoerster. Ze wijst er ook op dat het niet duidelijk is of die het gevolg zijn van operationele problemen, dan wel van de acties bij Skeyes. In Luik, waar vooral vrachtvluchten plaatsvinden, zou het vliegverkeer normaal verlopen.
Werkdruk en personeelstekort
De acties komen er op initiatief van de christelijke vakbond ACV-Transcom. Die heeft een stakingsaanzegging lopen tegen onder meer de hoge werkdruk en het personeelstekort. De directie van Skeyes sloot afgelopen vrijdag een akkoord met de socialistische vakbond, maar dat akkoord kan niet op de goedkeuring rekenen van de andere bonden.
Ook vorige week waren er al herhaaldelijk acties. Brussels Airlines moest toen een tiental vluchten annuleren. Verschillende nachten was er gedurende meerdere uren zelfs helemaal geen vliegverkeer mogelijk, met vooral hinder voor het vrachtverkeer.
Morgen in de namiddag wordt opnieuw onderhandeld, in een poging om uit het sociaal conflict te geraken. De directie is van plan het akkoord dat vorige week al werd goedgekeurd door het ACOD “opnieuw punt per punt te overlopen”, klinkt het. Daarnaast komt ook de problematiek van bijvoorbeeld de uurroosters voor de luchtverkeersleiders aan bod.
Dit alles kost ons handenvol geld. De situatie is stilaan onwerkbaar
Economische schade
Het precieze kostenplaatje van de stakingen moet nog berekend worden, maar de schade loopt zeker in de miljoenen, zegt de federatie Belgian Air Transport Association (BATA).
“Soms moeten passagiers worden omgeboekt naar een vlucht van een andere maatschappij, op onze kosten”, legt Kim Daenen van Brussels Airlines uit. Daarnaast hebben de passagiers recht op maaltijden en een overnachting bij lange vertragingen, ook op kosten van de luchtvaartmaatschappij. Het personeel moet vaak overuren presteren, om de problemen op te vangen. En dan zijn er nog de reputatieschade en klachten van reizigers. “Dit alles kost ons handenvol geld. De situatie is stilaan onwerkbaar”, zegt Daenen.
Imagoschade
“Er zal tijd nodig zijn om het vertrouwen van de passagiers terug te winnen”, vreest men bij de BATA. De reiziger maakt immers geen onderscheid. Als zijn vlucht vertraging heeft of afgelast wordt, houdt hij zijn luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk, ook al zijn de problemen het gevolg van acties buiten het bedrijf. De aanhoudende sociale onrust dreigt de boekingen voor de volgende maanden te hypothekeren.
En ook voor de economie is er schade. “De sector stelt rechtstreeks en onrechtstreeks 63.000 mensen te werk. Heel wat toeleveranciers zijn getroffen”, vreest Herman Carpentier van BATA. Daarnaast zouden luchtvaartmaatschappijen door de aanhoudende problemen kunnen beslissen om (een deel van) hun activiteiten te verhuizen naar het buitenland, of aarzelen om te investeren in ons land.
De sector stelt rechtstreeks en onrechtstreeks 63.000 mensen te werk. Heel wat toeleveranciers zijn getroffen
Onvoorspelbaarheid
Voor de luchtvaartmaatschappijen is vooral de onvoorspelbaarheid van de acties bij Skeyes problematisch. Vaak weet men pas enkele uren op voorhand of er voldoende luchtverkeersleiders zijn. Vooruitplannen is dus quasi onmogelijk. “Men kan bijna geen voorzorgsmaatregelen nemen. Ook voor cargo is dat een groot probleem”, aldus nog Carpentier.
BATA stuurde vorige week een brief naar minister van Mobiliteit François Bellot (MR). Daarin wordt aangedrongen dat de regering zou tussenkomen, “om de stabiliteit van de luchtvaartactiviteit te garanderen”. De federatie pleit voor de invoering van een servicecontract, met performantieverplichtingen voor Skeyes en eventueel schadevergoedingen als ze die niet haalt.
BATA dringt ook aan op de invoering van een minimumdienstverlening, zoals bij de NMBS.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Ik riep, maar het was te laat. Hij stak me met een koksmes”: Lambrice (17) doet verhaal van massale vechtpartij die gefilmd werd door omstaanders
Geel -
Mijnenergie
Is de stroom van jouw zonnepanelen deze lente en zomer weer wat meer waard?
Energieleveranciers betaalden nog nooit zo weinig voor de stroom van jouw zonnepanelen. In april moet de consument vrede nemen met gemiddeld 3 eurocent per kilowattuur. Bij een doorsnee verbruik betekent dat een habbekrats van 64,86 euro voor een volledige jaargang. Met de dagen met de meeste zonneschijnuren in aantocht mag het voor elke prosument wel iets meer zijn. Mijnenergie.be gaat na of die hoop gerechtvaardigd is. -
Zes procent van gecontroleerde bestuurders reed te snel tijdens twintigste flitsmarathon
De federale wegpolitie en 119 lokale politiezones hebben tijdens de 20ste editie van de flitsmarathon vorige vrijdag in totaal 420.706 bestuurders gecontroleerd, van wie 6,02 procent zich niet aan de toegestane snelheidslimiet hield. Er werden 145 rijbewijzen ingetrokken. Dat heeft de federale politie dinsdag bekendgemaakt. -
-
UPDATE
Doorstart Van Hool nabij: “Maandag worden naar alle waarschijnlijkheid de eerste mensen terugverwacht”
Koningshooikt -
PREMIUM
Op week tijd twee mannen vermoord door hun vriendin: hoe uitzonderlijk is dat? “Copycatgedrag neemt toe”
Zowel Dimitri (36) uit Burcht als Sam (33) uit Gent werden deze week door hun vriendin vermoord. We lezen vaak over femicide; partnermoorden door een vrouw komen immers minder vaak voor. Maar hoe uitzonderlijk is het juist? We vroegen het aan strafpleiter Jef Vermassen, die zelf al enkele vrouwelijke partnermoordenaars verdedigde. “Het zieligste voorbeeld was een vrouwtje van 80 jaar. Als haar man seks wou, moest zij meedoen of anders ‘zou ze doodgaan’.” -
Regering plant forse korting op transmissienettarieven voor grootverbruikers
De federale regering wil de transmissienettarieven voor de industriële grootverbruikers in ons land tot 80 procent verlagen. Ze liet daarvoor een amendement indienen op een wetsontwerp dat dinsdag in eerste lezing groen licht kreeg in de Kamercommissie Energie. Premier Alexander De Croo noemt het initiatief “een belangrijk element” om een geplande miljardeninvestering van ArcelorMittal in Gent te houden. -
HLN Shop
“Gekookt zijn ze vaak echt niet lekker”: Pascale Naessens verklapt hoe je groenten wél smakelijk op je bord krijgt
-
68
Opnieuw Crevits, weer Weyts, of iemand anders? Heel wat partijen azen op post van onderwijsminister
-
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
Wie zijn of haar loonbrief één dezer dagen onder de loep neemt, ziet in eerste instantie een mooi (bruto)bedrag staan. Groot is echter de teleurstelling als je ogen iets verder naar beneden glijden. Wat onderaan je loonstrookje als nettoloon rest - en dus op je rekening belandt - is een pak minder. Jobat.be schetst welke factoren dit verschil veroorzaken. -
PREMIUM23
Waarom krijgen vooral dertigers uitnodiging? En is ‘de blok’ voor studenten geldig excuus? 11 vragen over oproeping voor verkiezingen beantwoord
Mogelijks kreeg u zopas een oproepingsbrief om de stembusgang van 9 juni mee in goede banen te leiden als voor- of bijzitter. Wat zijn geldige redenen om daar onderuit te komen? En krijg je behalve een pistolet met kaas en hesp ook een vergoeding als je je burgerplicht vervult? Koen Schuyten, woordvoerder van de FOD Binnenlandse Zaken, beantwoordt de belangrijkste vragen. -
Topman Skeyes over acties luchtverkeersleiders: “Het zijn enkelingen die ons gijzelen”
19 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageervictor vandesande
Dirk Tuymans
Franciscus Vander Elst
Willy Haesendoncks
Jean-Pierre Vercruysse