Hoge Gezondheidsraad wil verbod op nachtvluchten op Brussels Airport: “Bedreiging van gezondheid van omwonenden”

Tussen 23 uur en 7 uur zou er niets mogen vliegen, zegt de Hoge Gezondheidsraad.© belga

De Hoge Gezondheidsraad pleit ervoor om nachtvluchten op Brussels Airport te verbieden. Minstens 160.000 omwonenden lopen volgens de Hoge Gezondheidsraad een verhoogd risico op negatieve gezondheidseffecten.

belga

De Hoge Gezondheidsraad wil de nachtvluchten op Brussels Airport afschaffen, omdat ze de gezondheid van de omwonenden bedreigen. Minstens 160.000 mensen lopen een verhoogd risico op gezondheidseffecten als een verstoorde slaap, een verminderde longfunctie en veranderingen in hartritme. Dat concludeert de raad na analyse van bestaande studies van geluidshinder en luchtvervuiling door vliegtuigen.

Eind maart keurde Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) de nieuwe omgevingsvergunning voor luchthavenuitbater Brussels Airport Company goed. Volgens Demir biedt de vergunning een evenwicht tussen de economische belangen van de luchthaven en de leefbaarheid voor de omgeving. Een volledig verbod op nachtvluchten is niet in de vergunning opgenomen.

“Elk jaar groeit het wetenschappelijk bewijs voor de schadelijke effecten van geluid”, schrijft de Hoge Gezondheidsraad, in een advies dat de federale overheid anderhalf jaar geleden bestelde. “Geluidslast leidt tot gevoelens van irritatie en slaapproblemen. Uit onderzoek blijkt ook dat geluidslast verband houdt met een hoger risico op hart- en vaatziekten, vertraging van het leerproces bij schoolkinderen en een negatieve invloed op mentaal welzijn, waardoor de kans op depressie toeneemt.”

De Gezondheidsraad nam voorts de luchtvervuiling door vliegtuigen onder de loep. “Verschillende studies tonen aan dat de uitstoot van ultrafijnstof, kenmerkend voor vliegtuigen, op korte termijn vooral leidt tot verminderde longfunctie en veranderingen in hartritme”, stelt de raad. “Op lange termijn is er een verband met meer hart- en vaatziekten, maar bijvoorbeeld ook met negatieve geboorte-uitkomsten zoals een lager geboortegewicht.”

Om de negatieve gezondheidseffecten tegen te gaan, pleit de Hoge Gezondheidsraad ervoor om vluchten te verbieden tussen 23 uur en 7 uur. De Raad stelt daarnaast voor om bijkomende geluidsindicatoren te ontwikkelen, die rekening houden met hoe vaak vliegtuigen overvliegen en hoe luid ze zijn bij elke overvlucht, in plaats van te kijken naar gemiddelde geluidsniveaus. De concentratie van vluchten in de vroege ochtend en de avond wil de raad ook teruggeschroefd zien.

“Er is geen toekomst voor een luchthaven in deze dichtbevolkte regio, die alleen maar gedijt bij een belangrijke nachtelijke activiteit”, concludeert federaal minister voor Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit). Vandenbroucke is voorstander van een “geleidelijke, realistische maar stelselmatige afbouw van nachtvluchten”, waarbij vluchten met de luidruchtigste toestellen eerst worden stopgezet. “’s Nachts moet je mensen laten slapen”, zegt de minister nog.

Vandenbroucke wijst er voorts op dat er een breed sociaaleconomisch overleg nodig is over de luchthavenactiviteiten. “Met deze nachtelijke activiteit hangt ook werkgelegenheid samen, vaak voor kortgeschoolde mensen voor wie banen niet voor het grijpen liggen. Werk en gezondheid moeten met elkaar in evenwicht gebracht worden. Dit evenwicht tot stand brengen wordt een cruciale opdracht voor de volgende federale en Vlaamse regering.”