Direct naar artikelinhoud
Auto's

De Dyson e-auto komt eraan: stofzuigermaker bouwt autofabriek in Singapore

Uitvinder en ingenieur James Dyson in 2010.Beeld EPA

Autofabrikanten, worstelend met de nasleep van dieselgate, handelsoorlogen en kopersstakingen, krijgen er nog een kopzorg bij: stofzuigerfabrikant Dyson presenteert in 2021 zijn eerste elektrische auto. Dinsdag kondigde het Britse concern aan dat het in december begint met de bouw van een fabriek in Singapore.

Dat een fabrikant van stofzuigers zich op de automarkt stort, is minder vreemd dan het lijkt: Dyson heeft de afgelopen jaren miljarden geïnvesteerd in accutechnologie en krachtige elektromotoren, de belangrijkste componenten van een elektrische auto. In feite hoeven de Britten er alleen nog maar een koets omheen te bouwen. Een jaar geleden kondigde oprichter James Dyson daarom de komst van een eigen e-auto aan.

Het bedrijf heeft al een fabriek voor stofzuigermotoren in Singapore, die volledig door robots worden geassembleerd. De motor is zo efficiënt dat hij aan de wieg stond van Dysons succesvolle draadloze accustofzuigers. De ontwikkeling van de auto gebeurt in Engeland. De nu te bouwen productielijn moet in 2020 gereed zijn. 

Minder snel brand

Het concern werkt ook aan de ontwikkeling van krachtige accu’s voor zijn snoerloze stofzuigers. Dyson hoopt een van de eerste te zijn die met een vastestofaccu op de markt komt. Dit type, dat wordt gezien als de opvolger van de nu gebruikte lithium-ionaccu’s, heeft in potentie een hogere energiedichtheid, kan sneller worden opgeladen en is minder brandgevaarlijk.  Dit betekent dat auto's op een acculading verder komen en minder snel in brand vliegen bij een botsing. Maar er moeten nog veel technologische hobbels worden genomen voor dit type accu op de markt komt.

Dyson denkt erover de technologie voor zijn Airblade-handendroger te gebruiken om de voorruit droog te blazen, waardoor ruitenwissers overbodig worden

De combinatie van accu en motor moet Dyson een voorsprong geven op het gebied van elektrische auto’s. Of dat lukt, is onzeker. Zie nieuwkomer Tesla, die de afgelopen anderhalf jaar grote moeite had om de massaproductie van zijn beter betaalbare Model 3 op gang te krijgen. Diverse andere nieuwkomers van e-auto’s die zichzelf met veel fanfare presenteerden, lijden nu een kwijnend bestaan. Maar dat bestaande autofabrikanten de komende jaren meer concurrentie uit onverwachte hoek krijgen, is zeker. Zie bijvoorbeeld Apple, dat aan een eigen, zelfsturende auto werkt. 

Het voordeel voor Dyson is dat het bedrijf bekend is met het in massa produceren van consumentengoederen. Het concern verkoopt jaarlijks miljoenen stofzuigers. Die zijn weliswaar minder complex dan een auto, maar Dyson kent zijn weg in het woud van toeleveranciers en dat kan helpen bij het op gang brengen van de productie van zijn auto. De ingenieur staat ook bekend om zijn bijzondere kijk op apparaten. Zo denkt hij erover de technologie voor zijn Airblade-handendroger te gebruiken om de voorruit van zijn auto’s droog te blazen als het regent, waardoor ruitenwissers overbodig worden.

Hoe de nieuwe auto eruit gaat zien, wil het bedrijf niet zeggen, maar het heeft laten doorschemeren dat zijn uiterlijk compleet anders zal zijn dan wat automobilisten gewend zijn. De prijs zal – net als de meeste Dysonproducten – hoger zijn dan gemiddeld.