Autodelen van Cambio is in Mechelen al flink ingeburgerd. De stad en Woonland gaan het nog extra promoten.© Dirk Vertommen

Stad Mechelen en Woonland promoten auto- en fietsdelen in woonprojecten: “Wij willen dat het evidentie wordt”

Mechelen -

De stad Mechelen en Woonmaatschappij Rivierenland (Woonland) hebben de Green Deal deelmobiliteit en wonen ondertekend. “Wij willen dat het een evidentie wordt in woonprojecten”, zegt schepen Alexander Vandersmissen.

Sven Van Haezendonck

Met het ondertekenen, engageren beide organisaties zich om auto- en fietsdelen in woonomgevingen laagdrempelig en toegankelijk te maken. “”Ons engagement ligt helemaal in lijn met ons beleid en onze visie op deelmobiliteit”, vertelt Vandersmissen (Voor Mechelen), schepen van Mobiliteit.

De Dijlestad, een van de koplopers, nam de voorbije jaren al heel wat initiatieven om deelmobiliteit te promoten. “Een belangrijk voordeel is dat het de druk op parkeerplaatsen reduceert en dat er bijvoorbeeld meer ruimte vrijkomt. Dat maakt leven, wonen en werken in een stad aangenamer. Ook in sociale huisvestingsprojecten kan het een heel concrete, financieel haalbare en toegankelijke oplossing bieden voor degelijke mobiliteit”, vertelt Alexander Vandersmissen uit.

Schepen Alexander Vandersmissen ondertekende de Green Deal deelmobiliteit en wonen.© Jasper Tack

Woonland maakt daar meteen werk van. “Wij willen deelmobiliteit absoluut ondersteunen en promoten. Daarom engageren we ons om een aanbod te integreren in drie sociale huisvestingsprojecten en de voor- en nadelen ervan verder te onderzoeken”, zegt Bert Delanoeije (Voor Mechelen), voorzitter van Woonland.

Gerichte communicatie

De woonmaatschappij plant gerichte communicatie naar (buurt)bewoners. “We gaan graag de uitdaging aan om de bewoners van onze sociale woningen ermee te laten kennismaken en hen zo de voordelen van deelmobiliteit te laten ervaren. Onze doelgroep heeft het dikwijls financieel minder gemakkelijk. Een auto delen, neemt niet alleen minder plaats in, het is ook veel duurzamer en kan het mobiliteitsbudget stevig doen dalen”, vertelt Delanoeije.

In Mechelen en deelgemeenten breidt het aanbod van de deelauto’s dit jaar ook nog verder uit, verspreid over 45 staanplaatsen. “Een steeds groter aandeel daarvan is elektrisch. En dan hebben we nog de deelauto’s van Klimaan en het autodeelproject Dégage”, zegt schepen Vandersmissen. 

LEES OOK. Aantal deelauto’s van Cambio in Mechelen breidt uit tot 130: “Eigen wagen staat tot negentig procent van de tijd stil”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Mobiliteit Mechelen