Elektrische deelsteps moeten Brussel mobieler maken

Bijna 20 jaar geleden reden er al steps in Brussel, toen boze vrachtwagenchauffeurs het centrum blokkeerden.© pvb

Pendelaars kunnen vanaf vandaag tegen 25 km per uur met een gehuurde elektrische step door de Wetstraat rijden.

Deelfietsen en deelauto’s reden er al, maar vanaf vandaag zijn in de straten van Brussel ook honderd elektrische deelsteps te zien. Elke ochtend zijn ze op vaste locaties gestald, maar de gebruikers mogen hen achterlaten waar ze maar willen in de stad. Een app vertelt geïnteresseerden waar de steps zich bevinden. Ook ontgrendelen en betalen gebeurt via de applicatie, die gelinkt is aan je kredietkaart. Een rit kost 15 eurocent per minuut. Met een volledig opgeladen step kan je 20 kilometer afleggen, tegen snelheden tot 25 kilometer per uur.

Het bedrijf achter de deelsteps is een Amerikaanse start-up, Bird, die pas vorig jaar werd opgericht, maar intussen al actief is in zestig steden in de VS, op het terrein van tachtig Amerikaanse universiteiten, in Tel Aviv en sinds eind vorige maand in Parijs. Daar maakten sindsdien meer dan tienduizend mensen gebruik van de steps. Ze doen dat vooral tijdens de spits – om naar hun werk te gaan, of als voor- en natransport richting openbaar vervoer.

Brussel is nu de tweede Europese stad op het lijstje.

‘Het is, als een Europese hub met veel bedrijven, een interessante stad voor wat wij doen’, zegt Jonatan De Boer, operationeel directeur bij Bird. Dat de hoofdstad kreunt onder een teveel aan auto’s, speelde niet mee bij de keuze. ‘Dat geldt intussen voor elke stad in Europa’, aldus De Boer.

Staat er een limiet op de boom aan deelsystemen, die het private bezit van een auto willen ontmoedigen? In Brussel zijn er intussen twee aanbieders van deelfietsen, vijf van deelauto’s en één van deelscooters actief. De Brusselse regering weet nog maar sinds vorige week dat Bird zich deze week bij het rijtje zou voegen.

Niet erg, klinkt het bij minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A). ‘De deelsteps zullen onder dezelfde regelgeving vallen als alle andere deelsystemen.’ Hij rekent erop ‘dat de markt zal spelen en de Brusselaars zullen kiezen voor de deelsystemen die het meest aansluiten bij hun noden. Dit is een markt in volle ontwikkeling, daar gaan we geen grens op stellen.’

De elektrische step kan volgens Smet interessant zijn in het heuvelachtige Brussel, voor wie op de fiets niet alle hellingen overkomt. ‘Dit is niet zomaar een hip speeltje, maar een systeem dat de globale mobiliteit kan beïnvloeden.’

De hoofdstad heeft wel minder goede ervaringen met de zogeheten free-floating deelsystemen, die al tot overal rondslingerende fietsen hebben geleid. Bird zelf kreeg ook in Amerikaanse steden al klachten. ‘We hebben daaruit lessen getrokken en beginnen daarom met een beperkt aantal steps in Brussel. Pas als de vraag toeneemt, zullen we meer steps inleggen.’