Haute couture in Parijs: dit waren de opvallendste shows

Zweterig weertje ? Check. Extravagante ontwerpen op de catwalk? Check. Maar ook: odes aan de meesters van de haute coute en de tijd toen die creaties nog niet hoefden te scoren op sociale media . Elegantie boven streetwear: een overzichtje van de modeweek Parijs.

tib

Haute couture is mode op het allerhoogste niveau. Niet iedereen mag het maken: je moet als modehuis erkend worden door de Chambre Syndicale de La Couture, alle stukken moeten in eigen ateliers vervaardigd worden en in die ateliers moeten minstens twaalf mensen werken. Omdat het voor een kleine doegroep gemaakt wordt, kunnen ontwerpers volop experimenteren én zijn de shows een uithangbord voor het huis. Al kozen de meeste huizen voor hun herfst-wintercollecties toch eerder voor ingetogen elegantie in plaats van opvallende beelden - met uitzondering van Margiela, Vetements en Schiaparelli.

Ralph & Russo

Eén van de favoriete modemerken van Meghan Markle en het enige Londense modehuis dat op de Parijse kalender mag zijn. Brachtten een kleurrijke ode aan de eighties, al betwijfelen we of Meghan in deze creaties naast de Queen mag gaan zitten.

Givenchy

Bij Givenchy bracht artistiek directeur Claire Whright Keller in haar tweede coutureshow hommage aan de meester Hubert de Givenchy, die in februari dit jaar overleed. Ze bestudeerde de kleren die hij maakte voor zijn muze Audrey Hepburn en ging aan de slag met de scherpe snitten, fluiïde jurken die elegant over de grond slepen en capes. “Ik heb hem ontmoet en omdat hij nog maar net gestorven is, was hij erg aanwezig in mijn hoofd. Zij nalatenschap was iets dat ik moest vieren”, zei Keller.

Valentino

Big hair, jurken met dramatische volumes , maar ook bermuda’s met blouses en T-shirts met lamé jasjes. De invloeden van Valentino kwamen zowel uit de Griekse mythologie , 17-de eeuwse schilderijen, moddeleeuwse wapenuitrustingen en Ziggy Stardust. Over eclectisch gesproken.

Maison Margiela

Van de kleren van John Galliano voor Margiela kan je je altijd afvragen: wie zou zoiets nu dragen? Maar kleurrijk en vernuftig (in één van de schoenen zit een houder voor een smartphone) kan je deze collectie wel noemen. Dat stiksels en voeringen en de constructie van de kleding duidelijk blootgelegd, is een knipoog aan de esthetiek van Margiela zelf. De drapages en volumes zijn dan weer typisch Galliano.

Christian Dior

Met een collectie die vooral uit zwart en poedertinen bestaat, is Maria Grazia Chiuri niet voor de opvallendste kleren gegaan. Met de kleuren wilde ze de vormen van het lichaam benadrukken - ook een kenmerken van haute couture. Geen collectie die meteen uit het oog springt op social media, maar dat was precies haar bedoeling: ”we leven in het nu”, klinkt het.

Chanel

Een opvallend onopvallende collectie bij Chanel, met vooral grijstinten. Hij deed wat van hem verwacht wordt: hij bouwde een over the top locatie na (de oevers van de Seine) en combineerde klassieke tweed pakjes van Chanel met een vleugje rock ’n roll. Niet heel veel nieuws onder de zon, behalve dan de pastelgroene bruidsjurk als afsluiter.

Armani Privé

De show van Armani begion erg ingetogen, maar evolueerde naar kleurrijke, elegante cocktailjurken die je zo op de rode loper kan denken. Minimalisme en uitbundigheid in één collectie- meneer Armani moet aan elk publiek denken.

Schiaparelli

Eén van de meest opvallende shows, met dank aan de cartooneske styling van topstyliste Katie Grant. Draagbaar? Niet echt, maar wel beelden die via sociale media de wereld rond gingen.

Vetements

Het meest gehypte label van de laatste jaren is een streetwearlabel bij uitstek en is dus altijd een beetje een buitenbeentje tijdens de haute coutureweek. Maar ontwerper Demna Gvasalia wijkt geen duimbreed van zijn signatuur en liet zich inspireren door de undegroundscene van Georgië, waar hij vandaan komt.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer