Themabeeld© Shutterstock

Pas na drie maanden had iemand het door: waarom je maar beter de kleine lettertjes in de gebruiksvoorwaarden leest

Drie maanden heeft het geduurd, alvorens iemand de fles wijn claimde die een Britse denktank gratis wilde weggeven aan de eerste persoon die het verborgen aanbod in hun privacybeleid opmerkte. De denktank wil met de stunt aanklagen dat bedrijven tijd en geld in die ellenlange gebruiksvoorwaarden moeten steken, terwijl bijna niemand die teksten ooit leest.

jvh
Bron: BBC, VRT NWS

“We zullen een fles goeie wijn sturen naar de eerste mens die dit leest”, had Tax Policy Associates, een denktank rond belastingbeleid, in februari in zijn privacybeleid opgenomen. Resultaat van het experiment: pas na 3 maanden kreeg de organisatie een mail waarin de prijs werd opgeëist.

“Het was mijn kinderachtige protest tegen de regel dat alle bedrijven een privacybeleid moeten hebben, terwijl niemand dat leest”, zegt oprichter Dan Neidle. “Elke kleine koffiebar moet een privacybeleid op zijn website hebben: dat is te gek voor woorden, en een verspilling van geld.”

De oplettende lezer kreeg als beloning een fles Château de Sales Pomerol 2013/2014 toegestuurd van Neidle, ter waarde van zo’n 30 euro. Wie ook denkt snel een gratis fles wijn te kunnen claimen, is eraan voor de moeite: de denktank heeft de kleine lettertjes op zijn website inmiddels aangepast.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER