© Tom Palmaers

KAART. Eén op de drie Vlaamse fietsdoden sterft in Limburg: zoveel ongevallen gebeuren er in jouw gemeente

Tijdens de eerste negen maanden van 2018 stierven er 34 mensen op de Limburgse wegen. Dat zijn er fors meer dan tijdens dezelfde periode vorig jaar, toen 20 weggebruikers het leven lieten. Het merendeel van de Limburgse verkeersslachtoffers zijn fietsers (12 doden). Opvallend: liefst één op de drie fietsdoden in Vlaanderen sterft op Limburgse wegen.

Koen Snoekx

(Lees verder onder de kaart)

Tijdens de eerste negen maanden van 2018 telde Limburg in totaal 34 verkeersslachtoffers. Dat is een forse stijging in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, toen 20 mensen het leven lieten. Van die 34 verkeersslachtoffers stierven 12 mensen op de fiets, 10 in een personenwagen, 7 op een brom- of motorfiets, 3 te voet en 2 in een vrachtwagen. Met 14 extra verkeersdoden in 2018 is Limburg de slechtste leerling van Vlaanderen, al is er ook een stijging van het aantal verkeersdoden in Oost-Vlaanderen (+8), West-Vlaanderen (+3) en Vlaams-Brabant (+1). Alleen Antwerpen kent in 2018 een forse daling van het aantal verkeersslachtoffers. Daar stierven tijdens de eerste negen maanden van dit jaar 33 mensen in het verkeer, terwijl er dat in dezelfde periode vorig jaar nog 57 waren.

(Lees verder onder de afbeelding)

Fietsdoden

Met 164 verkeersslachtoffers tijdens de eerste negen maanden van 2018 (vorig jaar waren het er 162) komt er ook een einde aan de daling van het aantal verkeersdoden in Vlaanderen. “Dat is het gevolg van een erg dodelijke zomer op de Vlaamse wegen, waar er opvallend veel fietsers het leven lieten”, klinkt het bij Vias Institute, die de verkeersveiligheidsbarometer opmaakt. Zo waren er tijdens de eerste drie maanden van 2018 in Vlaanderen 35 fietsdoden, tien meer dan vorig jaar. “Afgelopen zomer hadden we te maken met mooi zomerweer, met veel zon en weinig regen. Veel mensen profiteerden daarvan om een fietstocht te maken, met meer fietsdoden tot gevolg”, zegt Vias. Opvallend is ook dat van die 35 Vlaamse fietsdoden er meer dan één op de drie (12 in totaal) op Limburgse wegen stierf. Dat Limburg dé fietsprovincie bij uitstek is - het fietsroutenetwerk in onze provincie lokt jaarlijks meer dan twee miljoen fietsers - zou een mogelijke verklaring kunnen zijn van dat hoge aantal fietsdoden.

(Lees verder onder de afbeelding)

Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) betreurt dat er zoveel fietsers het leven laten in het verkeer. “Dat meer mensen voor de fiets kiezen, is een positieve vaststelling maar spijtig genoeg vertaalt zich dat ook in een stijging van het aantal fietsslachtoffers”, aldus Weyts. Volgens de Fietsersbond volgt de infrastructuur in Vlaanderen het stijgend fietsgebruik niet. “We zijn er dan ook voorstander van om het jaarlijks fietsinvesteringsbudget op te trekken naar 500 miljoen euro. Enkel zo kan je echt werken aan een veilige fietsomgeving.”

Daling in Wallonië

Ondanks de dodelijke zomer, was er voor heel België tijdens de eerste negen maanden van 2018 wel nog een daling van het aantal verkeersslachtoffers. Met 333 verkeersdoden stierven er in ons land 4,6 procent minder weggebruikers in vergelijking met vorig jaar. Die daling is een gevolg van de goede cijfers voor Wallonië. Zo stierven er op de Waalse wegen in 2018 160 mensen, oftewel 10 procent minder dan vorig jaar toen 177 weggebruikers het leven lieten. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vielen er 9 doden, één minder dan in dezelfde periode vorig jaar. “Er waren nooit minder verkeersdoden in ons land dan dit jaar”, zegt federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR). “Maar de daling is wel te zwak om de doelstelling van 420 verkeersdoden in België tegen 2020 te bereiken”.