© Wim Hendrix

Open Vld klaagt afschaffing van bushaltes in centrum van Antwerpen aan: “De Lijn zet reizigers in de kou”

De Lijn heeft alle bushaltes in de universiteitsbuurt en in een deel van het oude centrum geschrapt en dat is niet naar de zin van de buurtbewoners. “De Lijn laat de reizigers hiermee in de kou staan en voorziet geen oplossing”, zegt de Antwerpse afdeling van Open Vld. Bij monde van gemeenteraadslid Axel Polis en Vlaams parlementslid Willem-Frederik Schiltz doen de liberalen een voorstel, in de vorm van een tijdelijke pendelbus.

JoRo

Sinds 3 november zijn de haltes Suikerrui Steenplein, Sint-Pietersvliet, Tavernierkaai, Van Schoonbekeplein, Felixarchief, Hessenbrug, Rodestraat en Sint-Jansplein voor lijn 30 en 34 geschrapt. Net als de haltes Felixarchief, Hessenbrug, Rodestraat en Sint-Jansplein voor lijn 17.

Lees ook: Buslijnen opgeheven na Knip van de Leien: “Ik heb geen geld voor een taxi”

“Het alternatief dat geboden wordt is gemiddeld 10 tot 15 minuten stappen weg. Dit is niet te doen wanneer je slecht te been bent”, meent Axel Polis, gemeenteraadslid voor Open Vld. “De stad zit midden in grote werken en deze zijn niet van gisteren. Hoe kan het dat De Lijn deze problemen niet heeft voorzien? Of vinden zij het geen probleem dat reizigers niet bediend worden? Ik begrijp dit niet.”

© rr

Ook Willem-Frederik Schiltz is niet te spreken over de dienstverlening van De Lijn en gaat Vlaams minister Ben Weyts (N-VA), verantwoordelijk voor De Lijn, hierover ondervragen in het Vlaams Parlement. “De Lijn laat een zwart gat vallen midden in de stad. Uit vrees voor vertraging op de buslijnen besluiten ze vervolgens om mensen niet te bedienen en in de kou te laten staan”, aldus Schiltz.

Tijdelijke bus

Open Vld, een van de drie bestuurspartijen in Antwerpen, doet een voorstel dat mensen, zo lang de werken duren, een oplossing kan bieden. “Plan een tijdelijke bus in tussen het keerpunt van tram 7 aan het MAS en het Sint Jansplein die heen en weer pendelt. Zonder stops is dit een rit van 7 minuten. Met stops zou deze toch minimaal 2-3 keer heen en weer kunnen pendelen?”

“Als we mensen willen aanmoedigen om de auto te laten staan, moet er wel een alternatief zijn”, besluiten Willem-Frederik Schiltz en Axel Polis.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER