Chefs niet blij nu fiscus grootste openluchtrestaurant duurder maakt: “Om winst te maken, hoeven we hier niet meer te komen”

© mvn

Kookeet slaat zijn prijzen op. Komend weekend betaal je geen 4, 6 of 8 euro maar wel 7, 8 of 9 euro voor een gerechtje. “De schuld van de fiscus”, klinkt het bij de organisatie. Die belast Kookeet voortaan als een volwaardig restaurant.

Koen Theuns

Met 32 chefs en zowat 100.000 bezoekers laat Kookeet zich graag het grootste openluchtrestaurant van het land noemen. Dat is ook de fiscus niet ontgaan, want na zeven edities gaat hij Kookeet nu ook effectief belasten als een restaurant.

Dat betekent dus 12 procent btw in plaats van 6. “De voorbije jaren werd het tarief toegepast voor afhaalrestaurants”, zegt Hilde Decleer, schepen van Lokale Economie (CD&V). “Maar na een bezoek van de btw-diensten moeten we nu 12 procent aanrekenen.”

Achtergrondmuziekje

In een circulaire, die eind vorig jaar verstuurd werd, staat het zwart op wit: alle keukens die net als een restaurant ook zitgelegenheid aanbieden en voor een achtergrondmuziekje zorgen, moeten btw aanrekenen zoals een restaurant dat moet doen. Dat geldt voor de meeste foodtruckfestivals en nu dus ook voor een evenement als Kookeet. “Jammer, maar we kunnen niet anders dan volgen”, besluit Decleer.

Dat het btw-tarief omhoog gaat, omgerekend ongeveer een halve euro op een bordje van 8 euro, is ook meteen te zien op de menukaart. Gingen bordjes de voorbije edities steevast voor 4, 6 of 8 euro over de toog, dan wordt dat nu voor 7, 8 of 9 euro. Al heeft een en ander ook te maken met het nieuwe betaalsysteem - de organisatie ruilt dit jaar de jetons van 2 euro in voor oplaadbare betaalkaarten - en met het feit dat de prijzen sinds 2011 niet meer werden aangepast.

“Dat de prijzen ooit omhoog moesten gaan, was onvermijdelijk”, zegt chocolatier Dominique Persoone, die dat uiteraard liever anders had gezien. “Maar nu heeft het hogere btw-tarief wel de doorslag gegeven. Eerlijk: ik begrijp niet waarom de fiscus het altijd op de horeca gemunt heeft, een sector die al zo streng gecontroleerd wordt.”

Klantenbinding

Volgens Persoone houden de chefs dan ook nauwelijks wat over aan Kookeet. “Om winst te maken hoef je als chef echt niet op Kookeet te staan, als je becijfert hoeveel tijd in onze gerechten zit, en hoeveel de ingrediënten kosten.”

“Veel chefs, onder wie ikzelf, zijn al tevreden als ze break-even draaien”, zegt Persoone nog. “Ook al omdat de prijzen, in vergelijking met veel andere culinaire festivals, nog altijd aan de lage kant zijn. Voor ons zit de meerwaarde van Kookeet dan ook eerder in klantenbinding en uitstraling.”

www.kookeet.be