Plaatsing digitale meters uitgesteld wegens problemen met levering

Nog geen digitale meter voor mensen met zonnepanelen. © hh

Omdat de energiemeters niet tijdig kunnen worden geleverd, zullen de digitale meters pas in juli volgend jaar worden geplaatst. Ook de plaatsing bij mensen met zonnepanelen wordt voorlopig opgeschort.

Korneel Delbeke

De plaatsing van de digitale meter wordt een halfjaar uitgesteld, tot 1 juli 2019. Het bedrijf dat de aanbesteding van netbeheerder Fluvius binnenhaalde, liet weten dat het de energiemeters niet tijdig kan leveren, meldt Bart Tommelein.

De aanbesteding werd begin 2017 gelanceerd en de opdracht werd in december vorig jaar gegund. ‘Ik ga ervan uit dat Fluvius de nodige stappen zal zetten om een schadevergoeding te eisen voor de laattijdige levering’, zegt Tommelein. ‘En ik verwacht van de netbeheerder dat de uitrol van de digitale meters vanaf 1 juli vlot en vlekkeloos verloopt.’

Zonnepanelen

De digitale meter moest normaal gezien eerst geplaatst worden bij nieuwe huizen, bij huizen die ingrijpend gerenoveerd worden, bij wie een budgetmeter heeft of bij wie zonnepanelen op het dak liggen. Maar mensen met zonnepanelen zullen geen prioritaire doelgroep zijn zolang er geen duidelijkheid is over de impact op de consument bij het wegvallen van de terugdraaiende teller. Bart Tommelein: ‘Ik heb altijd gezegd dat wie zonnepanelen geplaatst heeft, 15 jaar het rendement van de terugdraaiende teller moet kunnen behouden. Dat is ook zo beslist door de Vlaamse regering.’

De Vlaamse energieregulator Vreg heeft voorgesteld om de terugdraaiende teller voor het nettarief te behouden tot eind 2019. ‘Mensen met zonnepanelen moeten kunnen kiezen’, zegt Tommelein. ‘Ofwel hun terugdraaiende teller behouden en prosumententarief blijven betalen, ofwel helemaal geen terugdraaiende teller meer, maar dan ook geen prosumententarief betalen. Het is de bevoegdheid van de onafhankelijke regulator om dit te beslissen.’