Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Groot aantal spaarrekeningen verdwijnt: sneuvelt ook de jouwe deze zomer?
-
5
Belgen getroffen door faillissement cryptobeurs FTX krijgen hun duizenden euro’s terug, mét rendement: “Een fantastische belegging!”
Anderhalf jaar geleden stortte het kaartenhuisje van de Amerikaanse cryptobeurs FTX in elkaar. De ondertussen veroordeelde topman Sam Bankman-Fried sleurde daarbij ook het spaargeld van Belgen mee in zijn val. Donderdag bleek dat er bij de afwikkeling van het faillissement tóch voldoende cash is verzameld om slachtoffers terug te betalen. Er is zelfs interest voorzien. Drie Belgen, waarmee HLN in 2022 sprak, reageren op het nieuws. “Ik heb nooit gedacht dat er iets van zou komen.” -
Crevits: “Werken moet lonen, maar als het minder gaat moet er ook ademruimte zijn”
Voldoende mensen aan het werk krijgen en dat werk ook laten lonen, maar tegelijkertijd mensen ook de nodige ademruimte geven om voor zichzelf en elkaar te zorgen. Met die boodschap sprak Vlaams minister van Welzijn Hilde Crevits (CD&V) de achterban toe op Rerum Novarum. Naar aanleiding van het feest van de christelijke arbeidersbeweging zakte Crevits af naar het West-Vlaamse Lichtervelde. -
-
Jobat
Mag je baas je vragen/verplichten om op een feestdag te werken? En krijg je dan een bijkomende financiële tegemoetkoming?
-
PREMIUM
Voor deze producten trek je best naar Albert Heijn in Nederland: “Opvallend goedkoper dan in Belgische AH-winkels”
Groenten en fruit zijn vaak goedkoper in de Nederlandse Albert Heijn dan in Belgische AH-winkels. Zo betaal je voor exact hetzelfde pakje radijsjes in ons land 1,20 euro meer. Dat blijkt uit cijfers van prijsvergelijker PingPrice. Ook twee andere soorten producten zijn opvallend voordeliger over de grens. Over welke artikelen gaat het juist? En hoe komt het dat je er in Nederland veel minder voor betaalt? Retailexpert Pierre-Alexandre Billiet legt uit. -
Independer
Hoeveel krijg je van je verzekering bij een ‘perte totale’ van je auto?
Er zijn drie verschillende manieren om de waarde van je auto vast te leggen. Waarin verschilt de cataloguswaarde van de inruilwaarde? Wat is de dagwaarde? En wanneer is welke waarde belangrijk? Independer.be zoekt het uit. -
PREMIUM
“Ze krijgen 500 en 1.500 euro vergoeding voor elke persoon die ze aanbrengen”: zo worden finfluencers schatrijk dankzij bedrog
-
4 supermarkten zetten blauwe bessen in promotie deze week: “Maar zelfs dan nog ben je in deze winkel goedkoper af”
-
HLN Shop
Is een automatische elektrische fiets interessant voor jou?
Mooi lenteweer nodigt uit om op je fiets te springen. Wie daarbij niet na een paar straten al in het zweet wil staan, gaat voor het gemak van een elektrisch exemplaar. Die worden bovendien steeds beter en het assortiment almaar breder. Zo kan je vandaag ook kiezen voor een automatische e-bike. Hoe werkt dit en voor wie is het een goed idee? HLN Shop houdt de voor- en nadelen tegen het licht. -
Spaargids.be
Adieu, Maestro: wanneer krijg jij je nieuwe bankkaart? En vanwaar de (verplichte) switch?
Houders van een Maestro-bankkaart moeten afscheid nemen van hun oude kaart en krijgen een nieuwe Debit Mastercard of Visa Debit in de plaats. Wanneer is die switch gepland? Wat zijn de verschillen tussen je oude en nieuwe kaart? En wat als je met je oude Maestro een hotel reserveerde, maar ter plaatse aankomt met je nieuwe exemplaar? Drie vaak gestelde vragen, waarop Spaargids.be drie duidelijke antwoorden formuleert. -
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig