© rr

Camera’s in plaats van autospiegels: niet écht sciencefiction

Autospiegels vervangen door camera’s: het klinkt misschien als sciencefiction, maar in feite wordt het stilaan realiteit. Audi en het Japanse Lexus hebben allebei een nieuwe auto klaarstaan die de functie zal aanbieden. In het geval van Audi gaat het om de E-Tron, die geproduceerd wordt in Vorst.

dvd

Autofabrikanten gaan steeds verder in het integreren van cameratechnologie in hun (luxe-)modellen. Heel wat auto’s die vandaag verkocht worden, hebben een cameraatje achteraan dat inschakelt wanneer de auto in achteruit wordt gezet. In de Verenigde Staten is zo’n camera zelfs verplicht voor alle auto’s die sinds mei van dit jaar worden geproduceerd. De wet die dat vastlegt heet ‘Cameron Gulbransen Kids Transportation Safety Act’, genoemd naar een jongetje dat door zijn ouders werd aangereden op hun eigen oprit en ter plaatse overleed.

Maar fabrikanten gaan dus steeds verder met cameratechnologie. Topmodellen van merken als BMW en Mercedes zijn tegenwoordig uitgerust met een camerasysteem dat de auto niet alleen van bovenaf kan tonen, alsof hij wordt gefilmd vanuit een drone, maar die ook de mogelijkheid geeft om de wagen van buitenaf te bekijken en 360 graden rond te draaien, zodat de bestuurder perfect kan zien wat er zich in de buurt van de auto bevindt.

© rr

Ook de achteruitkijkspiegel binnenin de auto wordt soms al vervangen door een camera. In plaats van een spiegel zit er dan een schermpje met een hoge resolutie en de camera bevindt zich achteraan de auto. Dat heeft als voordeel dat het zicht van de bestuurder nooit gehinderd wordt, bijvoorbeeld wanneer er iemand op de achterbank zit of de koffer is volgestouwd. Het Amerikaanse Cadillac biedt die optie bijvoorbeeld al aan.

Virtual Mirror

En nu zijn dus ook de zijspiegels aan de beurt. Zowel Audi als Lexus, de twee merken die deze functie op de markt willen brengen, maken gebruik van twee schermpjes binnenin de auto, gemonteerd ter hoogte van de zijspiegels. De bestuurder moet dus nog steeds naar rechts of naar links kijken, en niet naar een schermpje in de middenconsole. Audi wil de technologie introduceren met de E-Tron, de elektrische SUV die in Vorst wordt geproduceerd. Standaard zal de E-Tron nog gewone spiegels hebben; ‘Audi Virutal Mirror’, zoals het systeem heet, is een optie. En waarschijnlijk ook een dure.

Aan de buitenkant van de wagen zitten met de ‘Virtual Mirror’ overigens nog steeds twee uitstulpingen die lijken op normale zijspiegels, ze zijn alleen iets kleiner en gestroomlijnder. Dat zou het verbruik moeten verlagen omdat er minder weerstand is. Gezien de E-Tron een elektrische auto is, zal het rijbereik een bepalende factor zijn bij potentiële klanten. Audi wil er dus alles aan doen om dat zo veel mogelijk te vergroten.

Maar een auto zonder zijspiegels op de markt brengen, mag voorlopig niet. Ook in de Verenigde Staten hebben de constructeurs nog geen groen licht omdat de wet het niet toelaat. Een woordvoerder van Audi Amerika zei eerder dit jaar dat er “gewerkt wordt met de autoriteiten om te bekijken hoe de optie beschikbaar gemaakt kan worden.”