Vanhengel houdt vast aan nationaal stadion op Parking C

© BELGA

Brussels minister Guy Vanhengel blijft vasthouden aan het huidige project van een nationaal stadion op Parking C. Hij wijst erop dat de toekomstige 'Nations League' - een nieuwe landencompetitie - vereist dat we over een UEFA-conform stadion beschikken, terwijl het onderzoeken van een alternatief opnieuw jaren zal duren.

Dat zei hij woensdag tijdens een actualiteitsdebat, waar zowel de oppositie als DéFI erop aandrong om nu de druk van het EK 2020 weggevallen is de renovatie van het Koning Boudewijnstadion eindelijk eens ernstig te bestuderen. De minister sloot niet uit dat indien het Eurostadion de Vlaamse omgevingsvergunning misloopt het Koning Boudewijnstadion een mogelijk alternatief kan zijn.

Vanhengel, de voortrekker van het Eurostadion binnen de Brusselse regering, herhaalde dat bij de kandidaatstelling voor het EK zowel het gewest, de stad, de Voetbalbond, de federale en Vlaamse regering eensgezind achter de bouw van een nieuw stadion stonden. Sindsdien zijn de mensen die toen rond de tafel zaten van functie veranderd.

De Open Vld’er wees erop dat het geen zin had om het dossier op het Overlegcomité te brengen. Dat beslist immers bij consensus en de Vlaamse regering wilde geen standpunt innemen, omdat zij verantwoordelijk is voor het afleveren van de vergunningen. Bovendien is het de federale premier die het Overlegcomité leidt en de agenda opstelt.

‘Geen alternatieven’

Voor Vanhengel komen de alternatieven voor Parking C niet in aanmerking. Bij de renovatie of heropbouw van het bestaande Koning Boudewijnstadion stelt zich volgens hem de vraag naar de financiering.

Zowel Johan Van den Driessche (N-VA), Arnaud Verstraete (Groen), Willem Draps (MR) als Fabian Maingain (DéFI) drongen er andermaal op aan om de optie Koning Boudewijn nu eens ernstig te onderzoeken.

Voor Van den Driessche is de studie waaruit zou blijken dat de renovatie 400 miljoen euro zou kosten niet objectief vermits uitgevoerd door een tegenstander van die renovatie. In andere studies is sprake van 120 miljoen, zei hij.

Volgens de N-VA kunnen er middelen gevonden worden voor het opknappen van het Koning Boudewijnstadion. Maingain wees erop dat de Amsterdam ArenA 140 miljoen kostte en 'in andere landen bestaan er stadions met een atletiekpiste'.

Vanhengel verklaarde dat hij achter het huidige project blijft staan, waarvoor tegen eind januari de beslissing van de Vlaamse regering over de omgevingsvergunning verwacht wordt. Indien die vergunning er niet komt, moet naar een alternatief gezocht worden, gaf hij schoorvoetend toe.

Het Koning Boudewijnstadion sloot hij daarbij niet langer uit. De oude Navo-terreinen als locatie wel, omdat die op de enige verbindingsas tussen de hoofdstad en de luchthaven ligt, wat voor grote mobiliteitsproblemen zou kunnen zorgen.

‘Houding voetbalbond is veranderd’

De Open Vld-minister wees er ook op dat de houding van de Voetbalbond (KBVB) intussen opnieuw veranderd is. 'De euro is gevallen bij de Voetbalbond. Voor de Nations League hebben de landen een thuishaven nodig, die UEFA-conform moet zijn. We hebben daar een gigantisch probleem', stelde hij vast.

Arnaud Verstraete (Groen) en Arnaud Pinxteren (Ecolo) wezen op het gevaar dat er onder de tijdsdruk van de Nations League overhaast tewerk gegaan wordt en opnieuw met een noodscenario gewerkt wordt om een slecht project door te duwen.

Brigitte Grouwels (CD&V) en Fabian Maingain pleitten voor het behoud van het parkinggedeelte van het project op parking C. Die overdekte parking zou ook gebruikt worden voor het NEO-project en als overstapparking. 'Het stadion-dossier is gekoppeld aan de parking, die op haar beurt gekoppeld is aan de herinrichting van de Heizelvlakte (NEO). Beide dossiers werden van bij het begin als complementair beschouwd', reageerde Guy Vanhengel.