26 maart 2019 om 03:00
Luister naar

Column: Hoe feiten hun kracht verliezen als ze geschiedenis worden

Niet alléén kennis van de geschiedenis biedt toekomst.

Aan het begin van de twintigste eeuw speelde zich een drama af bij de Joodse immigrantengemeenschap in New York. In een van de overvolle sweatshops – confectiebedrijven waar jonge meisjes en vrouwen heel lange dagen voor heel weinig geld achter de naaimachines hun dagen moesten slijten – brak brand uit. 146 van hen kwamen om. Brandgangen en nooddeuren waren afgesloten, om te voorkomen dat de dames tijdens werkuren een luchtje gingen scheppen. Als ratten in de val sprong een deel van hen vanaf de achtste en de negende verdieping door de ramen naar buiten. Velen kwamen om door verstikking. De ramp kende grote gevolgen. Bijna onmiddellijk kwam nieuwe wetgeving tot stand op het gebied van brandveiligheid.

Naast enkele Italiaanse immigranten waren het hoofdzakelijk Joodse slachtoffers; de jongste was 14 jaar en de oudste 43. Hun families waren nog maar kort tevoren met de grote immigratiegolven aan het einde van de negentiende en in het begin van de twintigste eeuw uit Litouwen en Rusland naar de Verenigde Staten gekomen.

vergeten ramp

De beelden van de dodelijke slachtoffers aan de voet van het gebouw in de straten van het New Yorkse Manhattan zijn om nooit te vergeten. Net als de foto’s van de identificatie in het mortuarium. Maar het is onderhand meer dan honderd jaar geleden. Nog maar weinig mensen weten dat dit ooit heeft plaatsgevonden. Ook binnen de nazaten van die generatie Joodse immigranten is het een nagenoeg vergeten verhaal.Deze ramp in het Triangle Confectiebedrijf is een klassiek voorbeeld van hoe de kracht van feiten door het voortschrijden van de geschiedenis wordt ingehaald.

In de nasleep van de verkiezingen van vorige week wordt gewezen op historische ontwikkelingen, waarvan de gevolgen toen voldoende zouden moeten zijn om het kiesvolk te overtuigen dat we deze kant nooit weer op willen. Maar we weten dat dit toch niet zo werkt. Historische feiten hebben doordat ze geschiedenis zijn geworden, aan kracht ingeboet.

Dit betekent niet dat onze samenleving door het gebrek aan kennis vanuit de historie reddeloos verloren zou zijn. Er is, God zij dank, ook nog een heden. En in dat heden klinkt, naast alles wat we niet willen, een krachtige boodschap van maatschappelijke verantwoordelijkheid, naastenliefde en een politieke wil om ons land fatsoenlijk te regeren. Er bestaat een brede vasthoudendheid om alles wat in het verleden aan onderlinge verbondenheid voor iedere inwoner is opgebouwd, te behouden. En, niet te vergeten, er zijn binnen het politieke spectrum als vanouds fracties die hun taak vervullen vanuit het bijbels gedachtengoed. Dit weegt allemaal op tegen gebrek aan historisch besef, dat wij met het voortschrijden van de geschiedenis kwijtraken.

magische grens

Hoe worden feiten geschiedenis? Zo’n drie decennia geleden werd al gewaarschuwd dat de magische grens van een eeuwwisseling naderde. Het terugkijken naar gebeurtenissen van vóór de eeuwwisseling heeft veel minder overtuigingskracht dan het verwijzen naar dat wat zich heeft afgespeeld ná dat moment. De politieke keuze in ons land heeft dit laten zien. En wat hier in Nederland aan de hand is, gebeurt ook bij onze Europese partners. Verwijzen naar het verleden van de vorige eeuw? Onze oosterburen gebruiken hiervoor de term ‘Das war einmal’. Dat was toen.

En de waarheid? Van die grote ramp achter de naaimachines in Manhattan rest nog een monument of een grafsteen, waarop de doodsoorzaak van de overledene staat vermeld. Of een verhaal over een overgrootouder, dat nog in de familie doorzingt. De rest is onderdeel van de vergetelheid.

Het heden hier dichtbij is zichtbaar. Onze idealen voor een betere wereld en onze krachten die wij daaruit putten. Ons geloof in een Schepper, dat ons verantwoordelijkheden geeft. En de wetenschap dat de waarachtigheid van een kleine minderheid het altijd wint van de onwaarheid van een grote meerderheid. Ook binnen de democratie. Dat was toen, maar dat is ook nu.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Al is het leven nog zo snel, de dood achterhaalt hem wel. Als kind kwam ik daar al vroeg achter.

Het is de Opgestane die mij opwacht aan het eind. Sterker nog: die voor me uit gaat

Aanvallen van drones op Isfahan. Isfahan: met die naam opende bij Klaas Vos het deurtje naar poëzie, naar het gedicht De tuinman en de dood van P.N. van Eijk.

nd

Tanya (40) uit Oekraïne heeft zeven zussen. Vijf emigreerden er naar Australië. 'Maar ik blijf hier'

Vreugde en nieuwe moed bij Oekraïeners, ook in Nederland: het Amerikaanse steunpakket komt eraan. In de Alblasserwaard zijn de contacten met Oekraïne nog steeds sterk, schrijft Hilbrand Rozema.

Bart Jan Spruyt is historicus en docent kerkgeschiedenis aan het Hersteld Hervormd Seminarium.

Geef autonomen aandacht, erkenning en een goed gesprek. Confrontatie werkt niet

Mensen die zich ‘als staatsburger uitschrijven’ moet je niet hard aanpakken. Dat bevestigt hen alleen maar in hun gelijk dat de overheid omvergeworpen moet worden, zegt Bart Jan Spruyt.

Jan-Willem Wits

De schuilkerken van toen zijn het hoofddoekjesverbod van nu. We zijn altijd al goed geweest in pesten

De weerzin van iemand als Geert Wilders tegen de islam is niet nieuw, maar sluit aan bij een lange traditie van het (weg)pesten van andersdenkenden, schrijft Jan-Willem Wits.

Doorgeslagen diversiteitsdenken belast herdenking van de oorlog met onnodig schuldgevoel

Het ongecompliceerde leven van De Bauers op tv, leid je weg bij gepolariseerde discussies. Zelfs de dodenherdenking in Nederland staat onder spanning. Reina Wiskerke ergert zich wat dat betreft aan Andrée van Es.

Nienke Hofsink

De Bijbel leert dat slaven geen slaven blijven. Wat kunnen wij daarmee?

Je bent dus zondig? Gebruik dat niet als excuus om niet te veranderen, schrijft Nienke Hofsink. 'Er is een ander leven mogelijk, van gerechtigheid, vrede en vreugde.'

nd

We mogen meer opkomen voor medeburgers die als trans- of non-binaire personen door het leven gaan

Columnist Sahar Noor bespeurde de afgelopen maanden op diverse plekken transfobie. Ze vraagt zich af waarom er zo veel weerstand is tegen transpersonen.

nd

Ineens ruikt Amsterdam CS naar kolendamp! De schitterende Oriënt-Express uit 1920 trekt volop bekijks

Op Amsterdam CS rijdt langzaam de mooiste trein van Europa binnen: de Oriënt-Express, uit 1920, een rijdend stuk spoorhistorie. Nog steeds kun je tegen royale betaling mee, van Londen naar Parijs, Venetië of Istanbul.