Air Belgium stopt al na 3 maanden met lijnvlucht naar Hongkong
economieDe verbinding Charleroi-Hongkong van Air Belgium wordt tijdelijk stopgezet, alleen tijdens het winterseizoen. Vanaf maart zouden de vluchten moeten hernemen. Dat zegt de topman van de luchtvaartmaatschappij, Niky Terzakis, vandaag. Aan de strategie verandert er niets: nog dit jaar hoopt hij een nieuwe bestemming in China te kunnen opstarten.
De pauze in de route naar Hongkong, die pas begin juni was opgestart, heeft volgens Terzakis te maken met een geschil met de Chinese touroperators waarmee Air Belgium samenwerkt. Zij zijn hun beloftes inzake capaciteit op de vliegtuigen en tarieven niet nagekomen, klinkt het. Er was ook geen akkoord over de samenwerkingsvoorwaarden voor het winterseizoen, en dus heeft de maatschappij beslist de route tijdelijk op te schorten. Dat is tijdelijk, benadrukt Terzakis. "De verkoop van zitjes vanaf de maand maart loopt gewoon door."
Voorlopig zal Air Belgium met haar vier vliegtuigen alleen vluchten uitvoeren voor andere maatschappijen. Maar het model van Air Belgium, de inplanting in Charleroi en de aangekondigde andere Chinese bestemmingen worden niet in vraag gesteld, benadrukt Terzakis. Zo hoopt hij nog dit jaar een of meer van die bestemmingen (Zhengzhou, Wuhan en Taiyuan) te kunnen opstarten.
De voorlopig laatste Hongkong-vlucht zal vermoedelijk plaatsvinden op 28 september. Passagiers die een vlucht boekten voor tijdens het winterseizoen, zullen gecontacteerd worden. Zij krijgen een alternatief aangeboden of kunnen een terugbetaling krijgen.
Terzakis voegt nog toe dat de beslissing geen gevolgen heeft voor de samenwerking met de luchthaven van Charleroi of voor de werknemers. "Integendeel, we versnellen onze zoektocht naar werknemers nog", klinkt het.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Betaalkaart gestolen of verloren: draai je zelf op voor de kosten?
-
Jobat
Vier vijfde werken voor een betere werk-privébalans? Dit is de impact op je loon en extralegale voordelen
Iets meer dan een kwart van de Belgische loontrekkenden werkt deeltijds. Een van de opties daarbij is een viervijfderegeling. Hoeveel werknemers kiezen daarvoor en wat is de populairste vrije weekdag? Hoeveel loon moet je inleveren voor die dag minder werken? En wat is de impact ervan op je extralegale voordelen en pensioen? Jobat.be zocht het uit. -
Eurostar gaat tot vijftig nieuwe treinen bestellen
De uitbater van hogesnelheidstreinen Eurostar gaat zijn vloot grondig vernieuwen en uitbreiden. Er zullen tot vijftig nieuwe treinen besteld worden, zo heeft het bedrijf vandaag aangekondigd. Het verwacht de eerste nieuwe treinen in 2030 in dienst te kunnen nemen. -
-
5
Elon Musk zet managers op straat omdat ontslagronde niet snel genoeg vordert
-
PREMIUM24
De blunder van 1,6 miljoen euro: waarom de CEO van AB InBev zo fors moest inleveren op zijn loon
In de lijst van CEO’s van beursgenoteerde bedrijven die in 2023 het meest verdienden, staat Ilham Kadri, de CEO van Solvay/Syensqo, op kop na een premie van – hou u vast – 12 miljoen euro. Ook opvallend: de twee voorbije jaren was Michel Doukeris, topman van bierproducent AB InBev, de grootverdiener. Maar toen blunderde hij en dat liet zich voelen. Waarom moest hij 1,6 miljoen euro inleveren? -
Livios
“Nu vraagt meer dan 50% van onze klanten hiernaar”: ken jij al dé nieuwe trend bij zwembaden in de tuin?
Volgens de Belgische Federatie van Zwembad- en Wellnessprofessionals (BFZ) is een smartpool dé hype van het moment. Een wat? En wat maakt een smartpool dan zo slim? Bouwsite Livios vroeg het aan: Patrice Dresse (directeur van BFZ), Jean Claude Jacobs (bestuurder G.Gil.Production-Zwembaden Waterair Belux) en Antoon Boeykens (directeur van LPW Pools). -
PREMIUM
Air Belgium rekent in eerste jaar op half miljoen passagiers
-
Nog een Sovjetautomerk van onder het stof gehaald: Volga maakt comeback in Rusland na vertrek van westerse merken
-
PREMIUM122
FACTCHECK. Heeft miljardair Roland Duchâtelet gelijk en heeft de rijkentaks die Groen, PVDA en Vooruit voorstellen geen nut?
Waarom staan Belgische kopers niet in de rij om armlastige voetbalclubs zoals Standard over te nemen? Door de rijkentaks waarmee linkse partijen de kiezer hopen te verleiden, zo vertelde ex-eigenaar en miljardair Roland Duchâtelet in een opvallend interview aan HLN Sport. Veel landen gingen al overstag voor een rijkentaks, maar voerden hem daarna weer af. Heeft Duchâtelet gelijk: heeft een rijkentaks geen nut? -
OESO: immigratie hielp ontwikkelde landen aan economische groei dankzij groter aanbod arbeidskrachten
Immigratie heeft ontwikkelde landen vorig jaar aan economisch groei geholpen, toen die kampten met grote tekorten aan arbeidskrachten. Dat blijkt donderdag uit een rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). -
Amerikaanse keten van visrestaurants vraagt faillissement aan: promo met ‘garnalen à volonté’ bleek fiasco
6 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerLouis Roux
Tom Lemmens
Dirk Vangossum
carl delahaye
Azamat Esmurziyev