© Jef Wijckmans

Van ontbijt tot haartatoeages: plaatselijke handelaars pikken graantje mee van Tomorrowland

Het dancefestival Tomorrowland zorgt tijdens de voormiddagen voor een gezellige drukte in het dorpscentrum. Plaatselijke winkeliers zorgen voor extra inkomenten met onder meer ontbijt en dit jaar ook haartatoeages.

Jef Wijckmans

Een massa bezoekers trekt ’s morgens het Reetse dorpscentrum in om de buurt te ontdekken, maar vooral ook om wat inkopen te doen weg van hun campingplaats. Dat hebben de plaatselijke winkeliers en handelaars ook begrepen. Overal duiken tijdelijke reclameborden op met Engelstalige opschriften.

Metamorfose bij café

Zo ook bij Leslie ­Houtmeyers van café De Witpen. In het zomerseizoen krijgt zij vooral veel duivenmelkers over de vloer voor wie ze naast het obligate pintje ook chocolade en chips in huis haalt. Maar dat is anders tijdens de ­Tomorrowlandweekends. Hopen eieren, brood en spek liggen dan klaar voor wat in het Engels staat geafficheerd als bacon and eggs. Ook spaghetti en diverse croques zijn er dan te koop.

“Terwijl ik normaal gesproken pas om 14u open, sta ik nu met enkele medewerkers al om 8.30u klaar. De drukte houdt aan tot kort na de middag, want dan trekt iedereen uiteraard naar De Schorre. Mijn café ondergaat dan een ware meta­morfose.”

Logo in haardos

Honderd meter verder, in de ­Eikenstraat, pakt ook Bart ­Lemmens met zijn kapsalon ­Himage dit jaar voor het eerst uit met een Tomorrowland-actie. Al vroeg in de voormiddag plaatste hij een tent, klankinstallatie en kappersstoel op het trottoir voor de zaak en kon iedereen die het wou een haartattoo met het logo van het festival in zijn haar laten scheren.

Het kost zijn medewerker Serge Verlinden telkens een half uurtje om de bekende vlinder op het achterhoofd van tientallen enthousiaste dansliefhebbers te laten uitkomen. Kostprijs: 25 euro. Voor zij die weinig tijd (en geld) hebben is ook een “ugly tattoo” mogelijk voor 2 euro, die in enkele minuten klaar is.

Vriendin Cheyenna zorgt intussen voor glittertattoos. Voor 4 euro laten tal van meisjes hun gezicht omtoveren tot een “bling bling face”.

Lovende reacties

“Mijn zaak ligt eigenlijk een beetje te ver van het dorpscentrum om de grote massa aan te trekken”, zegt Bart. “Maar dat betekent dat we het werk makkelijk aankunnen. Toch zijn we op de tweede dag op enkele centrale punten reclamebriefjes gaan uitdelen om onze actie kenbaar te maken. Ik beschouw het als een testcase en hoop dat we volgend jaar met onze ervaring op het campingterrein zelf aan de slag kunnen. Ik denk dat het, meer nog dan nu, een succes zal zijn, want reacties zijn erg lovend.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Keuze van de Redactie

MEER OVER